Annick Van Overstraeten, een van de meest gerespecteerde topmanagers in de Belgische foodservicesector, keert terug naar Lunch Garden als bestuurder. De restaurantketen maakt een doorstart na het faillissement en start onder een nieuwe vennootschap: Lunch Garden Belgium.
De benoeming van Van Overstraeten werd recent gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en werd opgemerkt door de website ‘De Rijkste Belgen’. In een reactie aan De Tijd bevestigt ze haar nieuwe rol, maar benadrukt dat ze niet-uitvoerend bestuurder wordt. “Ik blijf 100 procent actief bij Le Pain Quotidien. Dit is eigenlijk een non-event. Het is logisch dat ze me gevraagd hebben als bestuurder,” verklaart ze. Haar ervaring in de sector en haar tienjarige periode als CEO van Lunch Garden (2010-2020) maken haar een logische keuze voor deze functie.
De doorstart van Lunch Garden
Lunch Garden kende in januari een faillissement, maar kreeg een nieuwe kans dankzij CIM Capital. De Antwerpse investeringsmaatschappij tekende voor de doorstart en zet de keten verder met 41 vestigingen en 430 werknemers. De nieuwe entiteit start met een maatschappelijk kapitaal van 5 miljoen euro, terwijl CIM Capital eerder aangaf minstens 7,5 miljoen euro te willen investeren in de herstructurering van de keten.
Naast Annick Van Overstraeten wordt ook CEO Stephan Brouwers bestuurder in de vernieuwde keten. De doorstart betekent een herpositionering voor Lunch Garden, dat in een afgeslankte vorm wil inspelen op veranderende marktomstandigheden en consumentengedrag.
Wat betekent dit voor de sector?
De terugkeer van een ervaren professional als Van Overstraeten geeft aan dat de investeerders achter Lunch Garden sterk inzetten op stabiliteit en strategische sturing. Haar uitgebreide kennis van de Belgische markt, gecombineerd met de expertise van CIM Capital, kan ervoor zorgen dat de keten terug winstgevend wordt. De komende maanden zullen cruciaal zijn om te zien hoe de doorstart zich vertaalt in de praktijk en hoe klanten reageren op de nieuwe strategie.
Voor de Belgische foodservicemarkt blijft het een signaal dat zelfs gevestigde namen zoals Lunch Garden niet immuun zijn voor economische druk. De sector blijft evolueren, en succesvolle ketens zullen moeten blijven innoveren om competitief te blijven.