Nieuws

Petrolshops nog meer onder druk door zondagsopening Carrefour

vrijdag 14 februari 2025

De beslissing van Carrefour om haar supermarkten voortaan ook op zondag te openen, heeft grote gevolgen voor het petrolshopkanaal. De afgelopen jaren kenden petrolshops een sterke groei, mede doordat zij op zondagen een aanzienlijk deel van hun omzet realiseerden, terwijl veel traditionele supermarkten gesloten bleven. Met de versnelde trend van zondagsopeningen dreigt die voorsprong nu volledig te verdwijnen.

Omzetdaling tot 10%

Foodservice Alliance berekende dat de impact op petrolshops aanzienlijk is. “We spreken over een vrij forse omzetdaling, die tot voor kort nog grotendeels werd gecompenseerd door de toenemende vraag naar horecaproducten zoals versbelegde broodjes, snacks en salades. Als Carrefour haar plannen doorzet, dan verwachten we dat petrolshops tot bijna 10% van hun omzet verloren zullen hebben over een periode van ongeveer 5 jaar, puur en alleen door het wegvallen van de unieke positie voor de verkopen op zondag. Dit is geen kleine verschuiving, maar een structurele bedreiging voor een segment dat de laatste jaren fel heeft geïnvesteerd in convenience shops met een volwaardig supermarktassortiment,” aldus de analyse. Vooral de focus op vergeten boodschappen – een van de sterktes van petrolshops – komt onder druk te staan nu steeds meer supermarkten hun deuren ook op zondag openen.

Nieuwe concurrentiestrijd in de retail

De beweging van Carrefour komt er in een bredere context waarin de Belgische regering de regelgeving rond openingsuren versoepelt. Niet alleen Carrefour, maar ook andere supermarktketens spelen in op deze ontwikkeling. Delhaize, dat recent haar filialen verzelfstandigde, laat de meeste winkels al langer op zondag open. Aldi en Lidl reageren met weekendpromoties. De vraag blijft hoe marktleider Colruyt hiermee zal omgaan. Tot nu toe heeft Colruyt zich terughoudend opgesteld, maar de druk om te volgen wordt steeds groter.

Petrolshops in een lastig parket

Voor petrolshops betekent dit een forse uitdaging. Jarenlang hebben zij geprofiteerd van de beperkte openingsuren in de traditionele retail en hun aanbod afgestemd op de klant die last-minute boodschappen komt doen. Nu dat onderscheid grotendeels verdwijnt, moeten zij opnieuw nadenken over hun positionering. De vraag is of petrolshops hierop kunnen reageren met nog meer specialisatie, bijvoorbeeld door zich te richten op ultragemakkelijke maaltijden of snellere check-outsystemen.

Gert Laurijssen, directeur van Foodservice Alliance, ziet de impact als fundamenteel: “De supermarktsector evolueert razendsnel en dit is een volgende dominosteen die valt. Petrolshops zullen zich opnieuw moeten uitvinden, want het onderscheidende voordeel van zondagsopening verdwijnt in hoog tempo. We mogen ons verwachten aan een shake-out in deze sector. Al enkele jaren houden we petrolspelers een beeld voor waarbij ze de strategische route van ofwel ‘meer retail’ ofwel ‘meer horeca’ kunnen gaan bewandelen. Die keuze blijkt zich vandaag meer dan ooit op te dringen.”

TAGS