Voor meer dan 1,6 miljard moslims wereldwijd – waaronder meer dan 800.000 in ons land, loopt de Ramadan op haar einde. Deze vastenperiode duurde 30 dagen en staat in het teken van spirituele introspectie en solidariteit.
Elke vastendag begint met een pre-dageraadmaaltijd – bekend als suhoor, en eindigt met de iftar – een maaltijd na zonsondergang waarbij families en vriendensamenkomen.
Het sluitstuk van de Ramadan is ‘Eid-al-Fitr’, het ‘feest van het breken van het vasten’ of ‘het keine feest’ genoemd. Tijdens ‘Eid al-fitr’ wordt het doorstaan van de ramadan gevierd. Hoewel de meeste mensen het kennen als het ‘Suikerfeest’, heeft het weinig met suiker te maken.
Hoewel de Ramadan een tijd van vasten en bezinning is, brengt het voor de foodservice business een paradoxale toename van de voedselconsumptie en eenboost voor de economie met zich mee.
FSA dook in deze culturele traditie om beter te begrijpen hoe belangrijk de Ramadan is voor de – steeds groter wordende – doelgroep in ons land. En ook om de impact ervan in te schatten op de food en foodservicemarkt in ons land.