Burger King goes veggie

 

Enkele weken geleden ging een Burger King-filiaal in Wenen volledig veggie. Uitzonderlijk voor een fastfoodrestaurant. De campagne ging dan ook viraal. Volgens experts zit er echter muziek in het concept. Ook in België is één op de drie verkochte Whoppers vegetarisch, zo bleek onlangs uit een interview met Vic Dresen, marketing manager Belux bij Burger King. 

 

De populariteit van de campagne zorgde voor een stevige switch in de mindset bij de Oostenrijkse Burger Kings. Alle rundvleesburgers hebben nu ook een vegetarische variant. Het Nederlandse bedrijf De Vegetarische Slager levert deze burgers. In Wenen en er is nu zelfs een filiaal waar enkel vegetarische burgers verkocht worden. Momenteel gaat het om een pop-up, maar het zou zo maar een blijvend concept kunnen worden. 

 

STEED MEER INTERESSE IN VEGGIE BIJ JONGEREN 

 

Dat Burger King inzet op een vegetarisch aanbod is niet vreemd. Jongeren hebben steeds meer interesse in deze producten en uiteindelijk is dat de belangrijkste doelgroep van de ketens. 

 

In ons interview met Vic Dresen, marketing manager van Burger King België, werd al aangehaald dat één op de de drie Whoppers die verkocht worden in ons land, vegetarisch zijn. Ook flexitariërs kiezen voor deze burgers als ze niet op smaak moeten inleveren. Bedrijven moeten deze trend dus wel volgen. Bij supermarkten en voedingsfabrikanten is de tendens nog duidelijker. 

 

VEGETARISCH NEERZETTEN ALS STANDAARD

 

Burger King steekt met de campagne waarbij ze openlijk vleesvervangers promoten haar nek uit, maar volgens hoogleraar consumptie en gezonde leefstijl Emmy de Vet van de Wageningen Universiteit, is het een logische zet. “Het heeft zeker effect op de keuze van de consument. Die kiezen immers nogal snel voor de ‘standaard’ optie. Mensen kiezen bijvoorbeeld al snel voor een grote frisdrank als deze standaard wordt aangeboden, hier moeten ze immers minder moeite voor doen. Presenteert Burger King de vegetarische burger als standaard, dan zullen heel wat meer mensen hiervoor kiezen. Maatschappelijk geaccepteer eetgedrag is immers vaak leidend. Om echt impact te maken is echter herhaalde aandacht nodig.”

De hoogleraar stelt voor om het niet bij een tijdelijke campagne te houden, maar over te gaan naar een blijvende ‘mengvorm’, door bijvoorbeeld de vegetarische optie als gelijkwaardig aan te bieden. Ook een studie van de University of Westminster kwam tot de conclusie dat wanneer 75% van een menukaart vegetarisch is, vleeseters meer geneigd zijn het vegetarisch gerecht te kiezen, omdat het sociale wenselijkheid suggereert. 

 

Algemeen wordt alvast verwacht dat de trend blijvend is. Zo wil Burger King in het Verenigd Koninkrijk dat tegen 2030 de helft van de aangeboden producten vegetarisch is. 

 

Burger King is trouwens niet de enige fastfoodketen met een vegetarisch aanbod. Ook andere ketens bieden het aan, maar geen enkele heeft voor het complete menu een vegetarisch alternatief.

 

Meer lezen over de relevantie van veggie & vegan in foodservice? Lees dan hier de trendpaper Veggie & Vegan van Foodservice Alliance.

TAGS

0 Comments