TRENDPAPER PRIJSSTIJGINGEN IN FOODSERVICE

Hoe gaat het ondertussen met ondernemers in de horeca? Het ergste van het coronaleed lijkt na twee jaar achter de rug.  Maar de volgende uitdagingen dienen zich al aan. Aankoopkosten exploderen en de economie staat onder hoogspanning, wat zorgt voor ongerustheid. Ook consumenten beginnen daardoor op de kleintjes te letten.

Wat zal hiervan de impact zijn op hun bestedingen in de Belgische foodservicemarkt? Foodservice Alliance ging voor u op zoek naar oorzaken en gevolgen.

Download onderaan dit artikel de interessante trendpaper.

 

 

TORENHOGE INFLATIE

De inflatie stond dit jaar in februari op het hoogste niveau sinds 1983. Naast energieproducten en een duurder winkelmandje, is ook in de horeca de inflatie niet niks: 4% voor restaurant & café, bijna 5% voor fastfood en afhaalmaaltijden en maar liefst 11% voor hotels en logies. De meerderheid van de huishoudens voelt de prijsstijgingen in de portemonnee. Daarbij komt dat de vooruitzichten van de financiële situatie van gezinnen nog nooit zo zorgwekkend waren als nu. Consumentenvertrouwen is een belangrijke indicator voor de evolutie van de bestedingen in de horeca. De toenemende psychologische én de reële financiële druk zullen zonder twijfel de bezoeken en bestedingen in Belgische foodservice negatief gaan beïnvloeden. Maar in welke mate en voor welke kanalen is nog steeds de grote vraag.

 

ARMERE HUISHOUDENS ZWAARST GETROFFEN, MAAR OOK DRUK OP MIDDENKLASSE

De corona-epidemie gaf een deuk in de koopkracht van gezinnen. De effectieve financiële situatie van gezinnen is verslechterd en ook de middenklasse wordt daarbij nu zwaarder getroffen. De energieprijzenproblematiek treft de lagere inkomens het meest. Het zijn zij voor wie de relatieve kost van aardgas, elektriciteit en stookolie reeds het grootst was en nog een grotere hap uit het budget haalt. Verder zien we – niet verrassend - dat vooral jongere, lager opgeleide en Franstalige Belgen op dit moment financiële stabiliteit missen. Het resultaat laat zich voelen: 39% van de Belgen geeft vandaag aan dat een onverwachte gezinsuitgave van 1000 euro onoverbrugbaar is.

 

MEERDERHEID BELGEN DENKT OOK AAN BESPAREN OP HORECA

Een stevig cijfer: 67% van de Belgen heeft vandaag de intentie om minder naar de horeca te gaan om te kunnen besparen! Hoewel dit in verschillende foodservice kanalen zal gebeuren, kan verwacht worden dat de kanalen waar proportioneel meer bezoekers met lagere inkomens komen en waar er een lagere prijselasticiteit is, sterker onder druk zullen komen. Cafés en broodjeszaken zullen daardoor zwaarder worden getroffen. De trendpaper gaat dieper in op de dynamieken volgens consumentenprofielen en foodservicekanalen.

 

HORECA PLANT (TWEEDE) RONDE PRIJSVERHOGINGEN, MAAR DEZE DEKT DE LADING NIET

Na de tweede lockdown in 2021 verhoogden veel ondernemers de prijzen op de menukaart. Nu zullen de meesten dat noodgedwongen opnieuw doen om de slinkende winstmarges alsnog veilig te stellen. Toch hebben ze het gevoel de grote dupe te worden temidden al het gewoel van de prijsstijgingen. Het is volgens hen niet mogelijk om dermate hoge prijsstijgingen door te voeren, zonder in te boeten op de tevredenheid van gasten. Gasten accepteren geen extreme prijsstijgingen en al zeker geen inboeting op de geleverde kwaliteit en dienstverlening. En laten die twee dingen juist datgene zijn waar een horecazaak het van moet hebben. Dan maar op zoek naar creatievere manieren om rendabel te blijven…  Denk bijvoorbeeld aan investeringen in energiebesparing, slimmere inkoop of strakker afgelijnde openingsuren.

Het wordt opnieuw met spanning uitkijken naar de zomer en vooral de herfst die daarop zal volgen. Naar verwachting zal dan de impact van de prijsstijgingen het sterkst voelbaar worden. Bovendien is het ook dan bang afwachten om niet opnieuw in coronamiserie te sukkelen. 

 

Nog geen lid van Foodservice Alliance Kennisnetwerk, maar toch interesse?

Stuur dan een mail naar info@foodservicealliance.be

  

Hebt u vragen? Contacteer dan de Helpdesk van Foodservice Alliance.

Dat kan via mail helpdesk@foodservicealliance.be of telefonisch via het nummer +32(0)14.703.302

Downloads


TAGS

0 Comments