De kleine comeback van het pintje met Thomas Lauwaert van brouwerij Roman

Recentelijk werd er in de pers gewag gemaakt van een heuse comeback van het pintje. Toch frappant, want er is al enkele jaren sprake van een daling in populariteit van pils, ten voordele van sterk bier. Wat zijn de redenen achter deze marktontwikkeling? We gingen het vragen aan een van onze leden die in de sector actief zijn. Thomas Lauwaert van brouwerij Roman gaf zijn visie over het terugkerende pintje en had het verder nog over brouwerijcontracten en de non-alcoholische trend.  

 

Minder terrasjes betekent mindere consumptie van sterke bieren 

- Thomas Lauwaert, Brouwerij Roman

 

Slecht weer? Naar de toog! 

 

Thomas Lauwaert van brouwerij Roman staat ons via teams te woord. De brouwerij gevestigd in Oudenaarde staat bekend om zijn rijke biertraditie en vakmanschap. Roman is een familiebedrijf dat al sinds 1545 actief is en daarmee een van de oudste nog actieve brouwerijen in België is. Ze zijn vooral bekend om hun "Ename" bieren, vernoemd naar de nabijgelegen Abdij van Ename. Daarnaast produceren ze pils, ook non-alcoholische en frisdrank.  

 

Thomas is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Roman en bevestigt meteen wat het Nieuwsblad een tijdje geleden rapporteerde: “wij merken inderdaad dat pils aan een kleine opmars bezig is. Pils verliest al een goede 15 jaar aan terrein, maar beleeft de laatste tijd een kleine revival”. Maar waarom dan precies? In de pers werd de verklaring gelegd bij inflatie en retailkorting. Thomas beaamt dat maar wijst twee bijkomende oorzaken aan. “Eerst en vooral was het slechte weer een echte boosdoener. Als er minder terrasjes zijn, worden er minder sterke bieren gedronken”, begint hij. “Aan de toog heerst er bovendien nog een echte cafécultuur met traktaties en vaste klanten. Op terras zien we meer gezinnen of groepjes die enkel bij goed weer op café gaan”. Slecht weer betekent minder ‘terrasjes’, en mensen aan de toog drinken eerder pintjes. Of zo is het alvast in een landelijke context.  

 

Verder wijt Thomas de (kleine) triomf van de pils aan een grotere bewustzijnsvorming rond alcohol. “Mensen gaan bewuster om met alcohol”, verklaart hij. “Dat zie je aan de verkoop van non-alcoholische alternatieven, maar ook de verkoop van pils kan je daaraan koppelen. Op café gaan in minder verstedelijkte gebieden zoals bijvoorbeeld Oudenaarde, gebeurt vaker met de auto". "Dan drinken mensen misschien liever 2 pintjes in plaats van 2 sterke bieren op een avond”, concludeert hij. 

In Nederland gaan consumenten meer op zoek naar iets nieuws op café. Belgen zeggen vaker wat staat er op tap? 

- Thomas Lauwaert, Brouwerij Roman

 

Sympathieke challenger 

 

Wat met de non-alcoholische varianten? Zien ze bij Roman beweging op dat vlak? “Wij zetten in op ons non-alcoholisch segment en wij geloven daar ook echt in, maar Belgen zijn nu eenmaal gewoontedrinkers”, zegt Thomas daarover. “Je ziet dat ook binnen de craft beers. In Nederland is dat veel populairder dan hier”, oppert hij. Een Belg zal minder snel op café gaan en iets nieuws bestellen dan onze Noorderbuur, speculeert Thomas.  Hetzelfde geldt blijkbaar voor bier in blik. In Nederland is het normaal om een blikje te krijgen op café. Blikken leveren daar zelfs statiegeld op. Maar in België zijn we glazen flesjes gewend, en daar wijken we niet makkelijk van af. “Ramon, onze non-alcoholische pint, verkopen wij in blik”, zegt Thomas. “Buiten in de horeca: daar werkt het gewoon niet”.  

 

Je overtuigt een Belg wel met een Belgisch verhaal. De populariteit van sterke bieren de laatste jaren, is deels te danken aan Belgische consumenten die lokale brouwers en ondernemers willen steunen. Dat geldt ook voor pils en, geloof het of niet, ook voor frisdrank. Thomas verklaart: “De bekende pilsen blijven goed verkopen, maar we horen ook wel dat mensen kiezen voor een Roman-pils om ons te steunen als Belgische brouwer”. Roman speelt de rol van “sympathieke challenger” in dat opzicht. Het succes van Ritchie toont aan dat datzelfde sentiment ook op te wekken valt in de frisdrankwereld, een sector die nog meer beheerst wordt door multinationals. Op het eerste gezicht lijkt het wel vrij onmogelijk om het karakter van, bijvoorbeeld, een Ename, de ambacht, de historiek over te hevelen naar een limonade. “Dat is inderdaad moeilijker, maar toch kan je ook door kwaliteitsvolle ingrediënten te gebruiken jezelf onderscheiden van de rest”, antwoordt Thomas. “En het belangrijkste ingrediënt is nostalgie: mensen proeven onze limonade en denken terug aan hun kindertijd”. Brouwerij Roman plaatst zich zeer bewust in de markt als lokale, Belgische speler en gebruikt de invalshoek voor sterke, ambachtelijke bieren in zekere zin ook voor z’n andere producten.  

 

Wij verwachten niet dat onze huurders én onze bieren aanbieden tot de koffie én de melkjes

- Thomas Lauwaert, Brouwerij Roman

 

Brouwerijcontracten 

 

Een ander actuele kwestie binnen de sector is het ophef rond de befaamde brouwerijcontracten. Brouwerij Roman wil in de toekomst haar brouwerijcontracten afbouwen. “Onze focus ligt op een vrije markt,” zegt Thomas daarover, “wij verwachten niet dat onze huurders én onze bieren aanbieden tot de koffie én de melkjes toe”. Volgens Thomas lagen dat soort contracten vroeger meer voor de hand, aangezien er veel meer café’s waren en uitbaters elkaar snel opvolgden. Vandaag wil brouwerij Roman vooral een coachende rol spelen, niet alleen financieel ondersteunend. “Een situatie als bij Monk in Brussel, willen wij te allen tijde vermijden, daarom geven wij onze uitbaters genoeg vrijheid”. “Voor ons is er niets mis met die contracten, maar wij willen het op termijn liefst anders aanpakken”, nuanceert Thomas. Op termijn moet de afbouw van hun brouwerijcontracten opgevangen worden door onder andere eigen horeca op de site in Oudenaarde zelf, volop gericht rond de beleving in en rond de oude brouwerij. 

TAGS

0 Comments