Antwerpenaars scoren met Hawaiiaanse pokebowl

Onder de naam Hawaiian Poké Bowl bouwen drie Antwerpenaars in sneltempo een restaurantconcept uit rond dit exotische streetfood. Sinds de start van corona gingen er al 10 nieuwe vestigingen open en het einde is nog niet in zicht.

 

De pokébowl, het nationale gerecht in Hawaï, is ook in ons land een succes. Elke bowl bevat een mix van rijst, zeewier en vis waar exotische ingrediënten aan toegevoegd kunnen worden, zoals ananas of avocado, maar ook feta of kip.

 

 

Potentiële doelpubliek is enorm

 

De keten Hawaiian Poké Bowl neemt het voortouw in ons land. In 2018 opende het zijn eerste vestiging in Antwerpen en ondertussen zijn er al 14 zaken. De verklaring van het succes? “We zijn de opvolger van sushi of de gourmetburger, maar dan met een betere prijs-kwaliteitsverhouding”, geeft medeoprichter Mattijs Hermans aan. “Het potentiële doelpubliek is enorm en de bowls zijn ook ontzettend fotogeniek en dus perfect op maat van de sociale media.”

 

 

Drie twintigers vormen de basis achter het succes van de keten. Ashkan Skah, geboren in Iran, richtte eerder al examencommissieleerstof.be en een webdesignbedrijf op. Daar botste hij op Mattijs Hermans, waarna er een bedrijf in e-commerce werd opgestart. Hiermee werd onder meer het cosmeticamerk Bloomr gelanceerd. Voor de nieuwe horecazaak werd ook Albano Gozhina aan boord gehaald.

 

 

Slimme aanpak drukt prijs

 

 

Schaalvergroting moet de kosten van de keten reduceren en de drie willen de controle over de hele voedingsketen controleren. Alle tussenstappen worden overgeslagen. Zo wordt de vis direct aangekocht bij een Noors visbedrijf en wordt het eten bereid in een centrale keuken in Antwerpen. De bowls worden vervolgens afgewerkt aan de toog. Dit geeft meer ruimte voor tafels, wat de prijzen drukt voor de consument.

 

Het bedrijf dat naar eigen zeggen winstgevend is, opende tijdens corona 10 vestigingen. Het bedrijf had succes met takeaway, maar het exotische interieur van de winkels blijft belangrijk. “Mensen komen niet naar ons omdat het gezond is, maar omdat ze ervan genieten”, geeft Hermans aan.

 

 

Ambitieuze groeiplannen

 

 

Binnen nu en drie jaar wil het bedrijf 35 restaurants in België en 20 in Nederland. Voor de expansie in Nederland werd een samenwerking afgesloten met Green Park Investment Partners, een Belgisch durfkapitaalfonds. De ambitie van de keten? Uitgroeien tot de gezonde versie van McDonald’s en zo de marktleider in healthy fastfood worden.

 

TAGS

0 Comments