Drankgigant Anheuser-Busch InBev heeft de oprichting aangekondigd van een eigen entertainmentafdeling die zich zal richten op consumenten die steeds meer kiezen voor reclamevrije streamingdiensten. AB InBev werkt voor de nieuwe onderneming samen met Sugar 23, het productiebedrijf achter onder meer Spotlight, 13 Reasons Why en Maniac.
Weg van ellenlange advertenties
De hoofdmarketeer van het bedrijf liet in een persbericht weten waarom ze deze stap zetten: “Mijn doel is AB te laten groeien via entertainment door het merk heruit te vinden, weg van lange, TV-shows-onderbrekende advertenties en te kijken wat er mogelijk is op het snijpunt tussen bier, cultuur, storytelling", aldus AB InBev marketeer Lauren Denowitz.
Dus wat betekent dit voor merken die eigendom zijn van AB, zoals Corona, Stella Artois, Natural Light en meer? Enerzijds zal dit zich vertalen in ‘product placement’. AB InBev heeft haar merken de voorbije jaren al met succes ingezet bij verschillende spraakmakende filmreleases. Een voorbeeld is het introduceren van Corona in de filmfranchise ‘Fast&Furious’.
Product placement
Maar de nieuwe onderneming lijkt een stap verder te gaan dan ‘product placement’, aangezien de drankgigant films en shows wilt creëren die van eigen makelij zijn om reclame te maken voor hun bier. Het wordt dus afwachten wat er op het scherm zal verschijnen van ABinbev, welke stijl gehanteerd wordt in die films en series, en welke verhalen aan bod zullen komen.
Bud TV
Het bedrijf experimenteerde in 2007 al met dit soort marketingmodel. Toen richtte het Bud.TV op, een online entertainmentnetwerk dat samenwerkte met mensen als Vince Vaughn, Ben Affleck en Matt Damon om allerlei vormen van entertainment te creëren, van geanimeerde sciencefictionprogramma's tot komedies. Duidelijke reclame voor dranken was zelden te zien op Bud.TV. Het netwerk gebruikte veeleer een "soft sell"-techniek waarbij de demografie van een specifiek product werd aangesproken en vervolgens een cultuur en mystiek werd gecultiveerd waarin de merken van AB-InBev hun eigen plaatsje kregen.
Nu wil ABinbev iets meer in the picture staan, letterlijk. Het wordt afwachten hoe zo’n productie eruit zal zien.
0 Comments