Van Belgisch bedrijf naar internationale topper
Vandemoortele, een Belgisch familiebedrijf uit Gent, heeft het Franse Délifrance overgenomen. Dat is een bekend bedrijf dat diepgevroren broodjes, gebak en andere bakkerijproducten maakt. Deze overname is een belangrijke stap voor Vandemoortele, want het bedrijf groeit zo uit tot een wereldspeler in de bakkerijsector. Kort daarvoor nam het ook al de margarinetak van de Amerikaanse reus Bunge over. Samen zorgen deze aankopen voor een omzetgroei van maar liefst 1,4 miljard euro.
Délifrance heeft meer dan 3.200 medewerkers en 14 fabrieken, vooral in Europa en Azië. Door deze overname krijgt Vandemoortele toegang tot nieuwe markten, zoals de horeca en snelgroeiende regio’s in Azië, waar de vraag naar bakkerijproducten elk jaar met 5 tot 6 procent stijgt.
Slimme aankopen versterken het aanbod
De overname van Délifrance past in een bredere strategie van Vandemoortele om te groeien door bedrijven te kopen die goed aansluiten bij wat ze al doen. Zo kocht het eerder ook de Italiaanse diepvriesbakkers Dolciaria Acquaviva en Lizzi, en nam het een groot deel van het Amerikaanse Banneton Bakery over. In korte tijd groeide de omzet van het bedrijf hierdoor met bijna 1,7 miljard euro.
Wat vooral opvalt: Délifrance is sterk in de horeca, terwijl Vandemoortele vooral levert aan supermarkten. Samen vullen ze elkaar dus goed aan. Bovendien gaan ze ook samenwerken met Vivescia, de vorige eigenaar van Délifrance. Zo zal Vandemoortele meel kopen bij Vivescia en producten leveren aan bakkers die klant zijn bij Vivescia.
Gezonde groei met aandacht voor stabiliteit
De aankoop van Délifrance is betaald met eigen geld en leningen bij banken. Volgens CEO Yvon Guérin heeft Vandemoortele een gezonde financiële situatie en kon het zich deze investering goed veroorloven. Hij benadrukt wel dat het bedrijf nu eerst de nieuwe bedrijven goed wil integreren en efficiënt laten samenwerken.
Dankzij de overnames heeft Vandemoortele nu een hogere omzet dan enkele grote concurrenten, zoals Aryzta en Europastry. In 2024 bestond het bedrijf 125 jaar, en met deze stap laat het zien klaar te zijn voor een sterke toekomst in de wereld van diepgevroren bakkerijproducten. Vandemoortele levert nu aan klanten in 71 landen en heeft kantoren in Europa, de VS en Azië.