Nieuws

Gaat de zondagmiddag in horeca populairder worden dan de zaterdagavond?

donderdag 24 april 2025
zondag-entertainment

Waarom horecazaken inzetten op beleving overdag

Er zijn steeds meer signalen dat de zondagmiddag aan populariteit wint in de horeca. Waar vroeger vooral de zaterdagavond centraal stond, lijken mensen nu ook vaker te kiezen voor een ontspannen en sfeervolle middag vol entertainment. Steeds meer restaurants verkennen op zondagmiddag de mogelijkheden van beleving, bijvoorbeeld met brunches begeleid door livemuziek of optredens van lokale artiesten. In België en Nederland doen verschillende zaken mee, vaak met positief resultaat. Reserveringen lopen goed en tickets worden vooraf gekocht. Dat wijst op een mogelijke verschuiving in de horecadynamiek, waarbij ook het tijdstip van uitgaan geleidelijk verandert.

Brunch en beleving vormen de nieuwe zondagformule

Gasten waarderen het om op zondag iets te beleven dat luchtig en gezellig aanvoelt. Het concept speelt in op de wens om het weekend op een ontspannen manier af te sluiten. Er tekenen zich nieuwe voorkeuren af waar ’s avonds tot laat uitgaan verschuift naar sociale momenten overdag.

Ook in steden zoals Antwerpen en Gent duiken steeds meer van dit soort evenementen op. Sommige zaken kiezen voor een volledig verzorgde brunchformule, terwijl anderen een à la carte menu combineren met entertainment. Vaak betaal je een vast bedrag, afhankelijk van het aanbod. Gasten genieten van lekker eten en drinken, terwijl ze worden verrast met bijvoorbeeld livemuziek. Een sfeer die veel mensen aanspreekt. Sociale media versterken dit effect. Bezoekers delen hun ervaringen online wat leidt tot extra zichtbaarheid en interesse. Hierdoor groeit het bereik van deze formules razendsnel.

Overdag scoren met sfeer en extra omzet

Ondernemers merken op dat gasten overdag behoefte hebben aan beleving, zonder dat het ten koste gaat van hun nachtrust. Een sfeervolle zondagmiddag met muziek en lekker eten sluit daar goed bij aan. Bovendien blijkt dat gasten op dit soort middagen geregeld meer besteden. Denk hierbij aan extra drankjes of desserts dan tijdens een gewone lunch.

Voor kleinere horecazaken is het concept ook haalbaar. Zij kiezen vaak voor een kleinschalige invulling, zoals een jazzduo of singer-songwriter zonder ticketverkoop. Het draait dan vooral om sfeer en gezelligheid, wat zeker in grotere steden aanslaat. Voor zaken met een beperkte capaciteit biedt het organiseren van een event op zondag ook kansen. Het verhoogt de bezettingsgraad op een moment dat anders misschien rustiger zou zijn. Met een creatieve aanpak en slimme promotie kunnen ook zij inspelen op deze veranderende mentaliteit.

Zondagmiddag wordt troefkaart voor Belgische horecazaken

De zondagmiddag lijkt zich stilaan te ontwikkelen tot een waardevol moment binnen de horeca met verrassende concepten en lokale samenwerkingen. Deze verschuiving naar beleving overdag weerspiegelt bredere veranderingen in wat mensen zoeken: verbondenheid, kwaliteit en ontspanning, zonder de druk van het nachtleven.

Wat begon als een alternatief moment op de kalender, lijkt stilaan uit te groeien tot een vaste waarde. De zondagmiddag verschuift van een vaak rustige afsluiter naar een steeds levendiger invulling van het weekend.

 

TAGS