We willen je graag wat beter leren kennen. Kan je jezelf in 5 krachtige kernwoorden omschrijven?
Avontuurlijk, ondernemend, nieuwsgierig, koppig & sociaal
Je hebt intussen al een mooi carrièrepad afgelegd. Als je daarop terugkijkt; welk moment is dan het meest bepalend geweest voor jouw loopbaan? (welke stap, welke keuze, welke beslissing)
De beslissing om als ‘naieve’ en vers afgestudeerde te beslissen het ondernemerspad te kiezen. Het opzetten van een merk (Foodbag) om een oplossing te bieden aan mijn dagdagelijkse struggle om in de supermarkt te geraken en gezond te kunnen koken. Door deze keuze heb ik tot nu toe zoveel fantastische mensen (collega’s, producenten, klanten, etc.) mogen leren kennen.
Wat is tot op heden de meest unieke ervaring geweest in jouw carrière?
Er zijn er heel wat. Maar als ik er ééntje mag uithalen is het het Foodbag-feest die we vorig jaar in september organiseerden. De eerste keer meer dan 500 stakeholders van de organisatie te mogen samenzien was fantastisch. De evolutie om van een ‘one man show’ te evolueren naar een dynamische organisatie met zoveel fijne mensen werd hier erg tastbaar.
Wat is het moeilijkste moment geweest uit jouw carrière?
Ook hiervan zijn er heel wat. Ondernemen is vaak één stap vooruit en twee achteruit. Hier moet je als ondernemer mee kunnen omgaan om toch de drive te hebben verder te willen bouwen. Wij hebben bij aanvang heel hard gestruggeld met alles wat betreft last mile distributie. Uiteindelijk hebben we van deze ‘zwakte’ een ‘sterkte’ kunnen maken door het opzetten van ons eigen distributienetwerk.
Stel, je zou de jongere versie van jezelf 1 advies mogen geven aan het begin van je carrière, wat zou dat advies (of die levensles) dan zijn?
Go for it!
Iedereen heeft wel iemand naar waar men opkijkt, veel ontzag voor heeft, als inspirator beschouwt. Grote leiders, bekende personen, … Wie is jouw grote inspirerende voorbeeld? Naar wie kijk jij op? (en waarom?)
Een voor mij inspirerend persoon is Jean Michel Basquiat, helaas reeds overleden. Heb altijd bewondering voor mensen die zich volledig werpen op een passie in deze kunst. Inspirerend voor mij is hoe Jean Michel erin slaagde om actuele thematieken uit zijn periode te verwerken in artistieke werken.
We boeken voor jou ‘een lunchtafel voor twee’ bij het Hof van Cleve. Met wie zou jij deze tafel graag eens een keer willen delen?
Moeilijke vraag. Ik ben erg geïnspireerd door andere culturen en daarom zou ik voor dit etentje graag de Dalai Lama uitnodigen.
Stel, je wint morgen de titel ‘best professional of the world’ en krijgt daardoor de kans om in eender welk bedrijf ter wereld aan de slag te gaan, in eender welke functie. Bij welk droombedrijf (of welk merk) zou jij graag willen werken en in welke rol? Al was het maar voor even…
Voor mij zou dit absoluut in een non profit organisatie zijn. Ben ervan overtuigd dat we onze kennis en ons netwerk veel vaker moeten inzetten voor non profit initiatieven.
We maken even een sprong van 20 jaar vooruit. Op welk vlak zal de Belgische foodservicemarkt in jouw beleving dan het meest veranderd zijn ten opzichte van vandaag? Wat wordt volgens jou de grootste gamechanger voor de toekomst van eten en drinken buitenshuis?
Als ik op dit moment enkele projecties op de toekomst moet maken zie ik drie duidelijke trends.
Ten eerste: een evolutie naar concept restaurants en horeca waarbij beleving centraal staat.
Ten tweede: een sterke groei van de fresh food e-commerce markt waarbij we vaker en vaker onze dagdagelijkse boodschappen over het net zullen plaatsen.
Ten terde: digitalisering en technologie als katalysator voor convenience. Denk maar aan gepersonaliseerde shopping lists, recepten o.b.v. persoonlijke voorkeuren, allergenen, gezinssamensteliing, etc.
De vraag van Jan Peeters aan u: “Straf verhaal. Wat ziet hij als sleutel om de consument thuis (in zijn sector) Belgisch te laten kopen?”
Voor mij is voeding heel erg geografisch gebonden. Dit zowel op het niveau van recepturen en smaken als op het niveau van ingrediënten. Denk maar aan de kwaliteitsperceptie van vlees in België en in Frankrijk, vaak een wereld van verschil. Ik ben ervan overtuigd dat als je een consument recurrent aan je product wil binden en dus focust op wekelijkse aankopen, je een sterke link moet hebben met de cultuur. Helemaal anders dan bij non-food (zoals textiel, electronica, etc.) waarbij een gestandardiseerd product internationaal verkoopbaar is.
Deze set van 10 persoonlijkheidsvragen zwerven hun eigen weg doorheen de Belgische foodservicemarkt. We bouwen een soort van estafette en willen jou graag vragen om deze vragenlijst door te sturen naar iemand anders. Iemand van jouw keuze! Daarbij krijg je ook de mogelijkheid om de 10e vraag aan hem/haar zelf te stellen! Naar wie stuur jij deze vragenlijst en wat is de vraag die jij altijd al eens had willen stellen aan deze persoon?
Michel Mersch (CEO Nestlé Belgilux): Hoe zie jij het segment van A-merken evolueren in de komende 5 jaar?
Factsheet:
- Uw naam en voornaam: Stéphane Ronse
- Uw geboortejaar: 1986
- Uw woonplaats: Gent
- Uw gezin (wat je wil delen): Vrijgezel
- Uw ideale vrijetijdsbesteding:Reizen, lekker eten, film
- Uw ideale zondagochtend: Uitslapen, koffiemoment met een weekendkrant en wat buitenlucht opdoen
- Uw favoriete restaurant in België: Aperto Chiuso in Gent
- Uw favoriete restaurant in het buitenland: Een bruisende streetfoodmarkt in een tropisch land :-)
- Uw ‘guilty pleasure’: Nacho’s met dipsaus
0 Comments