Foodservice Alliance legt regelmatig een bekende foodservice inspirator een set van persoonlijke vragen voor. Vragen over leven en werk. Over heden en toekomst. We willen vooral de mens achter de manager leren kennen.
Maak deze week kennis met Guy Vlaeminck, General manager van Carlsberg Importers.
Hoe ziet een ideale zondag eruit voor jou?
Die ziet er volgens mij niet veel anders uit dan bij de meeste mensen; een beetje uitslapen en dan lekker ontbijten met het hele gezin. Om daarna al dan niet een activiteit te gaan doen met het gezin, zoals een fietstocht, wandeltocht of familiebezoek. Ik probeer ook altijd één keer per weekend, ofwel zaterdag ofwel zondag, te gaan fietsen. De andere vrije dag draait dan volledig rond tijd doorbrengen met het gezin.
En de ideale maandag?
Iedere maandag hebben wij onze wekelijkse staffmeeting. Dan komen wij in de voormiddag twee tot drie uur samen met sales en marketing in het bijzijn van onze aandeelhouder. We kijken dan terug op items van de voorbije week en tackelen die van de komende week. Vooral veel praten dus. Zo zijn we al snel een halve dag verder. In de namiddag volgen dan de gebruikelijke meetings.
Ik heb niet meegedaan aan Tournée Mineral. Waarom niet? Ik hou niet zo van excessen
We willen je graag wat beter leren kennen. Kan je jezelf in 5 krachtige kernwoorden omschrijven?
Ik ben een gedreven iemand, perfectionistisch ingesteld, zeer gepassioneerd, veeleisend, niet alleen voor mezelf, maar ook voor de mensen rondom mij. En ik ben een echte foodie!
In februari dronken we met z’n allen minder alcohol. Jij ook? Waarom wel of niet?
Ik heb niet meegedaan aan Tournée Mineral. Waarom niet? Ik hou niet zo van excessen. De ene maand wel, de andere niet, dat is echt niets voor mij. Wat ik wel probeer te doen is mijn algemene alchohol-intake matigen. De negatieve effecten van alcohol worden steeds meer belicht, tot bashing toe, met als resultaat dat je toch iets meer gaat nadenken over je gedrag. Dat ‘bashen’, daar ben ik echt geen fan van, maar ik denk ook dat het grotere aanbod bij veel mensen ervoor zorgt dat ze anders gaan kijken naar alcohol. Kijk naar de explosie van non-alcoholic beverages. Wij hebben bij Carlsberg de O.O die het heel goed doet, en die wordt door veel mensen als first class beschouwd wordt. Dat is binnen de bieren. Maar daarnaast zijn er ook de non-alcoholic spirits als een Gordons 0.0 die aan populariteit winnen. Ook de mocktail-scene is enorm booming. Het aanbod beweegt mensen ertoe om sneller mee te doen aan zoiets als een Tournée Mineral. Wat ik trouwens perfect begrijp, alleen vind ik het demoniseren van alcohol wat overdreven bij momenten.
Iedereen heeft wel iemand naar waar men opkijkt, veel ontzag voor heeft, als inspirator beschouwt. Wie is jouw grote inspirerende voorbeeld? Naar wie kijk jij op? (en waarom?)
Ik heb veel respect voor vrij veel mensen, maar zonder dat het dan vervalt in idolisering. Een Alexander De Croo of een Obama vind ik bewonderingswaardige personen. Maar kijk ik daar nu naar op? Dat vind ik misschien een te groot woord. Zelensky, om nog iemand te noemen, is iemand waar je alleen maar bewondering voor kunt hebben. Ik respecteer personen van dat kaliber. Charismatische figuren die een zaal vullen met hun aanwezigheid, vlotte praters die toch to-the-point kunnen zijn. Geen zwevers ook, mensen die zeggen waar het op staat, maar niet de grootste tafelspringers. Dat zijn eigenschappen die ik bewonder.
We boeken voor jou ‘een lunchtafel voor twee’ bij het Hof van Cleve. Met wie zou jij deze tafel graag eens een keer willen delen?
Een van de personen die ik in de vorige vraag besprak.
COVID was voor ons een moeilijke periode en ik ben fier dat we er toch een mooi einde aan hebben kunnen breien
Wat bezorgt jou nog altijd stress, ondanks vele jaren ervaring?
Wanorde. Mensen die agenda’s overhoop halen, die hem niet respecteren of met last-minute alternatieven komen opdraven. Ik heb een absolute hekel aan op je stappen terugkomen nadat een proces in gang is gezet. Of een beslissing in twijfel trekken die een week, een maand of zelfs langer op voorhand vastlag. Ik vind dat je voldoende tijd moet nemen om een plan goed voor te bereiden om dan een ultieme beslissing te nemen. Zo weet je altijd wat je moet doen onder zware of wisselvallige omstandigheden: stick to the plan.
Wat is het moeilijkste moment geweest uit jouw carrière?
Daar kan ik eigenlijk vrij makkelijk op antwoorden, namelijk de hele COVID-periode. Veel mensen werden toen getroffen, maar bij ons viel het toch extreem zwaar. Onze business zit voor 70% in horeca en die was, gespreid over twee jaar, volledig dicht gedurende die periode. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Het moeten terugnemen van bier en andere producten, maar ook meteen na de opening leveren aan klanten die maanden waren dichtgeweest en dus geen huur kunnen betalen, geen bier kunnen betalen, enzovoort. Commerciële structuren zijn aangepast tijdens COVID, waarbij teams plots onze enige tool werd. Wij hebben met ons sales team een volledige commerciële heroriëntatie doorgegaan, en alles daarover online gecommuniceerd. Voor ons was dat dus echt wel een enorm moeilijke periode. Ik ben dan ook fier dat we daar een positief einde aan hebben kunnen breien. Tijdens die crisis hebben we ook een paar mooie opportuniteiten verzilverd. Zo heb ik een van de grootste contracten ooit kunnen afsluiten die dan van start ging op 1 januari 2022.
Wat is tot op heden de meest unieke ervaring geweest in jouw carrière?
Het meest unieke in mijn carrière tot nu toe, is het feit dat ik iedere stap op de ladder heb genomen op het moment dat ik er klaar voor was. Ik nam geen zes treden tegelijkertijd, maar ben geleidelijk aan gegroeid in mijn rol als algemeen directeur van intussen een aantal bedrijven: Carlsberg Importers, Vasco en Tao family. Anderzijds ben ik enorm dankbaar dat ik ben kunnen starten met één product, binnen één categorie en langzaam heb kunnen opwerken naar onze situatie vandaag, waarbij we actief zijn in zeven categorieën. Met tientallen internationale topmerken binnen de wijnen en champagnes, binnen de sterke dranken, binnen de bieren uiteraard, binnen tonics en koffie. Op die manier komt mijn ultieme doel steeds dichterbij: om in gelijk welke horecazaak in België een van onze producten aan te bieden. Dat is het ultieme doel.
Stel, je wint morgen de titel ‘best professional of the world’ en krijgt daardoor de kans om in eender welk bedrijf ter wereld aan de slag te gaan, in eender welke functie. Bij welk droombedrijf (of welk merk) zou jij graag willen werken en in welke rol? Al was het maar voor even…
Wat bij mij meteen naar voren komt is CEO bij Apple, bijvoorbeeld. Waarom precies? Om verschillende redenen. De drang naar innoveren, het lef om bepaalde businessmodellen op zijn kop te zetten, zeer mooie producten op de markt lanceren, producten die zeer breed gebruikt worden en mensen echt verbinden...ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Dat lijkt me toch uniek. Vandaag zouden ze blijkbaar aan de nieuwe Apple-auto aan het werken zijn, ik ga ervan uit dat ze de idee van wat een auto is ook weer op zijn kop gaan zetten. Steeds weer vragen we ons af hoe ze het doen, maar ze zullen er toch in slagen, vermoed ik. Ook binnen AI zit er volgens mij heel wat aan te komen van hun kant. Maar buiten hen zijn er uiteraard nog andere sectoren en bedrijven die een gelijkwaardige respons bij mij opwekken.
Op een seminarie hoorde ik ooit de volgende uitspraak: denk aan het product dat je vandaag verkoopt, maak het gratis en zorg ervoor dat je businessmodel op een andere manier ontstaat: that's quite challenging. Maar de moderne muziekindustrie is daar bijvoorbeeld op gestoeld. Spotify heeft iets genomen waar mensen vroeger geld voor betaalden en heeft het gratis ter beschikking gesteld. Maar op een of andere manier weten ze toch hun model te doen werken, met advertenties en abonnementen. Dat soort fenomenen vind ik enorm boeiend. Of CEO van Disney, lijkt me ook wel iets. Make Disney great again!
Hoe kom jij echt tot ontspanning?
Los van wat ik daarnet zei over het fietsen, kan ik enorm genieten van een lekker diner met vrienden. Dat kan tijdens een fietsweekend zijn met vrienden, of eentje met de familie, maakt niet uit. Mijn vrouw moet mij nooit vragen of we mensen uitnodigen om te komen eten. Ik heb het liefst van al zoveel mogelijk mensen rondom mij om lekker te tafelen, te eten en te drinken. Boeiende gesprekken aan tafel zijn een verrijking aan mijn leven en geven mij enorme voldoening.
Stel, je zou de jongere versie van jezelf 1 advies mogen geven aan het begin van je carrière, wat zou dat advies (of die levensles) dan zijn?
Een makkelijke vraag voor mij, aangezien ik een dochter heb die dit jaar afstudeert. Zij heeft mij ook al om advies gevraagd en ik heb haar gezegd om vooral één ding zeker niet te doen: haar carrière starten bij een kleine zelfstandige. Start bij een multinational, waar je structuur hebt, waar je tijd hebt om binnen een departement je weg te vinden en te excelleren. Bij een kleine zelfstandige moet je vaak manusje-van-alles spelen en heb je dus weinig tijd om je te specialiseren in iets.
De Belgische biercultuur is uniek en veelzijdig. Hoe verhoudt een grote multinational als jullie daartegenover?
De Belgische biercultuur is uniek en veelzijdig, dat klopt, maar die wordt vandaag wel gedreven door de grootste brouwerij ter wereld: ABInbev. Zij zijn de grootste ambassadeur voor Belgisch bier in het buitenland en een sterke promotor voor wat ons land op dat vlak te bieden heeft.
Carlsberg is samen met Heineken een global brand binnen de biersector, zeker tegenover Stella bijvoorbeeld, dat klein bier is in dat opzicht. Wij hebben Carlsberg mogen invoeren sinds eind jaren 60 als internationaal merk, maar we doen dat wel als kleine, familiale groep. Ik heb dus een beetje the best of both worlds. Het reilen en zeilen gebeurt vooral in een familiale omgeving, terwijl we wel de mogelijkheden van een multinational hebben met internationale merken.
Start je carrière bij een multinational: daar kan je je als beginneling focussen op één taak binnen een duidelijke structuur
Vraag van Inspirator Marc Lanneau: “Ik had gedacht aan Guy Vlaminck van Carlsberg. Carlsberg onderscheidt zich van andere bedrijven door de manier waarop ze de winst besteden. Mijn vraag aan Guy is: “hoe inspirerend werkt dat voor u als werknemer en ondernemer?”
Eind 19e eeuw richtte onze oprichter de Carlsberg Foundation op, die tot op de dag van vandaag de grootste aandeelhouder van het bedrijf is, met 30%. 30% van de wereldwijde dividenden gaat dus ook naar die Foundation die die middelen gebruikt om te investeren in kunst en wetenschap. Onderzoek naar AIDS, naar kanker, naar oplossingen voor COVID, noem maar op. Heel veel universiteiten krijgen zo financiering voor hun onderzoeken en er zijn destijds ook heel wat professoren en onderzoekers de revue gepasseerd. Anderzijds wordt er ook zeer veel geïnvesteerd in het bewaren van cultureel erfgoed. Heel wat kunstschatten worden bijvoorbeeld bewaard in Kopenhagen. Dat gaat van de grootste collectie van de Franse impressionisten schilders, zoals Renoir, tot daarbuiten. Maar ook sarcofagen en andere zaken. Je kan het je zo gek niet bedenken, of men heeft het destijds gekocht.
Dus ja, als je een bedrijf hebt dat 30% van zijn winsten ieder jaar sinds 1878 besteedt aan kunst en wetenschap dan kan je toch wel spreken van iets terugdoen voor de maatschappij: Carlsberg gives back. Groen en duurzaamheid zijn leuk, maar wij investeren al een pak langer in de maatschappij dan enkele hippe alternatieven rond milieu de laatste jaren. Wij hebben hier tot nu toe ook nog nooit over mogen communiceren, maar we zijn wel van plan om dat te gaan doen. De stichting staat dat ook toe met mondjesmaat.
Wie kies jij als volgende inspirator en wat zou je hem/haar willen vragen
Ik heb een vraag voor Dimitri De Cuyper. De groep PLEASURES bestaat uit Pakhuis, Quincaillerie, Bar Bask, Le Boucherie, Le Devant, Laudonie. Is het de bedoeling om dit als één geheel zichtbaar en bevattelijk te maken voor de consument te maken om tot een ideale kruisbestuiving te komen tussen de verschillende locaties en concepten? Of is dat eerder wishful thinking en vaart ieder project zijn eigen koers?
FACT SHEET
Uw naam en voornaam: Vlaeminck Guy
Uw geboortejaar: 1969
Uw woonplaats : Tielt
Uw gezin: 26 jaar getrouwd met Veronique, dochter Marie-Line en zoon Matisse
Uw ideale vrijetijdsbesteding: fietsen
Uw ideale zondagochtend: ontbijten met het gezin
Uw favoriete restaurant in België: Bar Bask
Uw favoriete restaurant in het buitenland: Salita Valencia
Uw ‘guilty pleasure’: lekker lang tafelen
0 Comments