Na de flexitariër, nu de flexidrinker?
Belgen gaan in horeca bewuster om met alcohol, blijkt uit een recente bevraging door Foodservice Alliance. Het zijn de aanbieders van non-alcoholische alternatieven die er de vruchten van plukken. Deze drankjes vullen namelijk vooral de alcoholvrije momenten van alcoholdrinkers in, en kunnen de resolute niet-drinker minder bekoren.
GENERATIONELE ATTITUDESHIFT
Hoewel alcohol drinken ingebakken zit in de gewoontes van Belgen -bijna de helft van alle volwassenen drinkt het minstens elke week-, is er duidelijke sprake van een generationele attitudeshift richting bewuster drinken. Vooral de jongere generatie drinkt minder frequent. Waar 42% van de 55-plussers zelfs meermaals per week alcohol nuttigt, is dat nog maar het geval voor 17% van de 18- tot 34-jarigen. Die bewustere consumptie is duidelijk te zien in de daling van volumes in alle alcoholische categorieën: spirits, bier, (sprankelende) wijn en ready-to-drinks. Op een kleine kern van geheelonthouders en “sober-curious” na, klinkt het dus steeds luider: ‘drink met mate’. En dat geldt eens zo sterk buitenshuis, waar autorijden de belangrijkste reden is om geen alcohol te nuttigen.
NON-ALCOHOLISCH SEGMENT WINT TERREIN
Het zijn de spelers die nu komen met verleidelijke, premium, mature non-alcoholische alternatieven die de vruchten plukken van die attitudeshift, door die nieuwe vrijgekomen nuchtere momenten in te vullen. Dit soort drankjes spreken namelijk vooral de alcoholconsument aan die buitenshuis soms geen alcohol kan of wil drinken. Geheelonthouders van alcohol grijpen het minst naar de alcoholvrije alternatieven... Men zou de parallel kunnen trekken met hoe vooral flexitariërs de markt voor vleesvervangers vergroten en niet de fulltime vegetariërs en veganisten.
Het gamma laag- en non-alcoholische dranken verbreedt zich steeds verder. Biermerken komen met alcoholvrije producten die de smaak van de alcoholische variant verrassend dicht benaderen. Daarnaast groeit ook in cocktail en ready-to-serve het non-alcoholisch aanbod waar proposities zich richten op unieke en complexe smaken om te degusteren en te pairen met food.
Ontdek hieronder nog meer insights hierover én andere grote ontwikkelingen in de alcoholcategorie in de Trendpaper Alcoholische Dranken van Foodservice Alliance!
0 Comments