PETROLSHOPS STAAN VOOR GROOTSTE SHIFT IN JAREN

Is er nog een foodservicekanaal waar de impact van de coronacrisis niet voelbaar is geweest? Hoewel petrolshops redelijk overeind zijn gebleven, zijn ook veranderingen in dit kanaal sterk voelbaar. Veranderingen vooral dan in de veranderde doelgroep die over de vloer komt in de shops. Toevallige passanten maken plaats voor buurtbewoners die petrolshops meer zijn gaan zien als buurtwinkel voor hun snelle boodschappen.

 

Vóór corona teerden tankstations, vooral langs de snelweg, op passanten. Pendelaars op weg van of naar hun werk en truckers (vaak ook buitenlandse) die er hun verplichte rusttijd gingen opnemen. Medio maart kwam hieraan abrupt een einde. Het verkeer viel stil. Pendelaars en truckers verdwenen. Ook buitenlandse toeristen waren er amper nog. In de plaats hiervan kwam een heel ander publiek. Vooral door het verplaatsingsverbod gingen consumenten op zoek naar lokale winkels om er snel hun boodschappen te doen.

 

Lokaal servicegebied

Vooral de tankstationshops die nabij woonwijken of invalswegen gelegen zijn, kregen meer shoppers uit het lokale servicegebied over de vloer. De petrolshop veranderde van gedaante en werd een ‘bestemming’. Retailers die actief zijn in het petrolshopkanaal, zoals Carrefour en Delhaize, grepen in met een productassortiment wat meer op de thuisconsumptie dan ‘on the go’ was geënt. En dat werkte. Petrolshops op non-highway locaties keerden het tij en herstelden opvallend snel van de coronaschade.

 

Snelwegstations blijven achter

Anders was het op snelwegen. Daar bleef de omzet tot het einde van de zomer sterk achter. Pas bij de start van het nieuwe schooljaar, in afgelopen maand september, bleek het echte herstel ook daar terug ingezet te zijn. De verkeersdrukte nam vanaf toen ook weer fors toe, met fileleed zoals vanouds in het pre-coronatijdperk.

 

Shift naar sneller

De shift die tankstationshops doormaakten, zal niet snel meer verdwijnen. Naar verwachting zal de tankstationshop zijn functie als belangrijke buurtwinkel gaan behouden. Niet zozeer voor ‘vergeten boodschappen’, maar vooral voor ‘snelle boodschappen’. Ook de functie van foodservice outlet zal opnieuw sterker worden, al dan niet gecombineerd met online ordering en delivery.

 

Gevecht om de avondmaaltijd

Waar petrolshops vandaag vooral worden geassocieerd met een ‘broodjescorner’ voor de lunch, zal de ontwikkeling van het ‘avondmoment’ in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden. Petrolshops hebben ontdekt dat ze met oplossingen voor de avondmaaltijd ook relevant kunnen zijn. Dat kunnen winkelproducten zijn waar consumenten thuis zelf mee gaan koken, maar net zo goed kant en klare maaltijden, houtoven gebakken pizza’s of gourmet burgers die vers zijn bereid in de shop.  

 

In het RAPPORT ‘Petrolshops & On the go 2021’ van Foodservice Alliance, wordt dieper ingegaan op de verschillende drivers die voor een verschuiving in het landschap zorgen. Niet enkel de verandering in mobiliteit, maar ook de invulling van de shop en de impact op de productcategorieën. Daarnaast besteedt het rapport ook aandacht aan de bekendheid van en de tevredenheid over de verschillende petrolshopformules in België.

 

Download hieronder het volledige rapport met de meest actuele marktcijfers en trends over de Belgische petrol en on the go-markt:

Downloads


TAGS

0 Comments