Nu alle metingen over 2019 rond zijn, blijkt dat de totale foodservicemarkt in België en mooi resultaat kan voorleggen met een omzetgroei die de grens van 4% overstijgt. Het aantal bezoeken is weliswaar nagenoeg stabiel gebleven.
Een toename van amper 0,3% over het volledige jaar is een tegenvaller. De sterkste prestaties zijn te vinden in het fastfoodkanaal. Dat kanaal deed het schitterend in 2019. Ook foodservice binnen het leisurekanaal presteerde bovengemiddeld gunstig, met ‘double digit’ uitschieters.
Over het algemeen deed het gemakskanaal het beter dan het horecakanaal en volgt daarmee de internationale tendens. Catering presteerde relatief zwak in 2019, maar kon op vlak van consumentenbesteding toch nipt afsluiten met een licht positieve groei van net geen 1%.
De evolutie van het subkanaal horeca loopt quasi gelijk met deze van de totale foodservicemarkt. Een lichte vooruitgang in het aantal bezoeken, een sterke groei in de consumentenbesteding.
De druk op het aantal bezoeken is dus vooral voelbaar bij de traditionele cafés, maar ook bij restaurants met buitenlandse keuken en bij foodserviceoutlets die zich bevinden bij een sportaccommodatie.
De groei in consumentbesteding wordt vooral gerealiseerd binnen de leisure subkanalen (cultuur/ toerisme en events) en bij (fastcasual-) restaurants.
Het cateringkanaal heeft vooral zware verliezen geleden als het aankomt op het aantal bezoeken. Deze liepen terug met bijna 3% ten opzichte van een jaar eerder.
De daling is voelbaar in zowat alle cateringkanalen (op het werk, in de zorg en in ’on board’), behalve in het onderwijs. Daar is er een stijging gemeten in het aantal bezoeken. Studenten hebben op school dus vaker wat te eten en/of drinken gekocht. Hierbij is er gemiddeld ook meer uitgegeven dan in 2018.
Het conveniencekanaal kon in 2019 bijzonder mooie prestaties voorleggen. Vooral op gebied van besteding, ging het kanaal er fors op vooruit.
Het gemakskanaal presteerde dan ook beduidend beter dan horeca en catering, waarmee België steeds meer de Europese tendens aan het volgen is. Overal in Europa rukt het gemakskanaal op en komt traditionele horeca onder druk.
0 Comments