We schrijven vandaag medio maart en het gevoel wat heerst is nog steeds oncomfortabel. Wie de kranten opentrekt wordt overladen met schrikbarende voorspellingen over faillissementen en economische achteruitgang. Angst verkoopt. Dat heeft de media goed begrepen. En ook bedrijven die hun kostje verdienen met de verkoop van bedrijfsinformatie doen gretig mee. Je zou er moedeloos van worden. Objectiviteit - en vooral sereniteit - begint een kostbaar goed te worden. Even afstand nemen en vanaf een eindje kijken naar de sector, kan verhelderen. Wat is er nu écht aan de hand? Staat een wezenlijk deel van de horecasector écht aan de afgrond zoals wordt voorgehouden? Het échte antwoord blijkt genuanceerder en minder dramatisch dan wat onheilsvoorspellers en ramptoeristen trachten in te lepelen
Bij Foodservice Alliance zijn we de afgelopen weken opnieuw intensief in gesprek gegaan met ondernemers in horeca. Honderden ondernemers werd gevraagd een objectieve analyse te maken van hun persoonlijke situatie. De resultaten zijn afgezet tegen een gelijkaardige peiling van vorig jaar. Daaruit blijkt dat de toestand zorgwekkend is, maar nog niet dramatisch. Ook de stuttingsmaatregelen die de overheid heeft genomen en de steun die werd verleend, hebben wel degelijk gewerkt. Ook al was die steun te generiek en had die slimmer kunnen worden verdeeld; ze heeft bedrijven overeind gehouden. Samen met een reeks andere maatregelen die ondernemers zelf hebben genomen (denk aan uitstel van betaling van kredieten, pandhuur, openstaande facturen bij leveranciers, …) is een methodiek ontwikkeld die het merendeel van bedrijven van de kritische afgrond zal weghouden. Dat is hoopgevend!
0 Comments