TWEEDE KWARTAAL VOORBODE VOOR TOPZOMER BELGISCHE HORECA?
Het tweede kwartaal van 2022 liet prachtige resultaten zien voor de Belgische foodservicemarkt. Vooral de horeca presteerde uitzonderlijk goed. Natuurlijk heeft dat te maken met het wegvallen van de laatste coronamaatregelen. De laatste beperkingen sneuvelden in februari. Geen sociale afstand meer, geen mondmaskers meer in de horeca, werknemers opnieuw naar kantoor en terug volop events en festivals. Het resultaat: een pijlsnel herstel van de markt en het allerhoogste percentage van Belgen die op dagbasis weer deelnemen aan de buitenshuisconsumptie sinds twee jaar.
In het tweede kwartaal gaf gemiddeld 46,1% van de Belgen aan de dag voordien buitenshuis iets te hebben geconsumeerd. Dat percentage overtreft zelfs de cijfers die we van een normaal voorjaar mogen verwachten. Vooral het leisurekanaal groeide explosief tegenover het eerste kwartaal. Het tweede kwartaal wordt steevast gekenmerkt door veel vrije dagen en verlengde weekends. Tijdens de paasvakantie (begin april) waren de weersomstandigheden bovendien erg gunstig. Vooral aan het einde, tijdens het paasweekend, was het warm en scheen de zon volop. Voor de horeca en toerisme waren dit topdagen. De gemiddelde dagpenetratie tijdens de maand april lag daardor bijzonder hoog en beduidend hoger dan in de daaropvolgende maanden mei en juni. In april gaf gemiddeld 51,1% van de Belgen aan de dag voordien iets buitenshuis te hebben geconsumeerd. De knaldrang is dus sterk voelbaar. Het voorjaar maakt de verwachtingen voor de aankomende zomer (kwartaal 3) hooggespannen. Als deze tendens zich doorzet, wordt 2022 een uniek jaar met ongeziene marktprestaties.
Foodservice Alliance brengt eind augustus een nieuw rapport uit met een detailanalyse van de uitzonderlijke marktprestaties tot dusver. Het kijkt daarin ook vooruit en tracht na te gaan hoe de markt verder zal herstellen de komende maanden. Nu al meer inzicht in de marktprestaties van het tweede kwartaal van 2022? Download dan nu al het kwartaalrapport! (enkel voor leden van het kennisnetwerk van Foodservice Alliance)
0 Comments