Ondanks de economische malaise heeft de Belgische foodservicemarkt in het eerste kwartaal van 2022 nog relatief goed gepresteerd. Met een dagpenetratie van gemiddeld 41,8% scoort de markt opnieuw sterk. In het laatste kwartaal van 2021 piekte de gemiddelde dagpenetratie voor bezoeken buitenshuis al naar 43%. Dit was het hoogste aandeel sinds het begin van de coronacrisis. Een verrassend hoog cijfer, wat de sector een enorme ‘boost’ heeft gegeven in het vertrouwen. Begin van dit jaar daalde het aandeel opnieuw als gevolg van een kleine (normale) correctie. De daling bracht de penetratie terug op het niveau van vorige zomer. Voor een eerste kwartaal zeker geen zwakke prestatie. Alle beperkende coronamaatregelen zijn tijdens het eerste kwartaal van dit jaar afgeschaft. Bovendien willen Belgen het leven weer vieren.
De impact van de economische malaise was in het eerste kwartaal van 2022 bij consumenten nog niet echt sterk voelbaar. Naar verwachting zal die impact in het tweede en vooral het derde kwartaal daarvan fors gaan toenemen. De economische indicatoren die deze voorspelling ondersteunen kleuren intussen immers bloedrood. Vooral het derde kwartaal zou problematisch kunnen worden en de bezoekerspenetratie zwaar kunnen onderdrukken. Vooralsnog kunnen outlets omzet compenseren die ze in de coronacrisis verloren. Prijsstijgingen maken marge deels goed en laten een omzetgroei zien. Echter stijgt het volume (vooral voor de toeleveringsketen van fabrikanten en grossiers belangrijk) nog niet navenant.
Lees de volledige analyse van de foodserviceprestaties in de nieuwste kwartaalupdate. Het rapport kan je downloaden via de link hieronder:
0 Comments