KWARTAAL 3 AFGESLOTEN MET STERKE PRESTATIE, ONDANKS GROTE ZORGEN
Foodservice Alliance maakte het al duidelijk in het zomerrapport van begin september: na het uitzonderlijk sterke voorjaar van 2022 kwam er nog een fantastische zomer achteraan. De ene noemt het nog het gevolg van de knaldrang, de andere een inhaalbeweging. Mogelijk ligt de waarheid ergens tussenin. De horeca groeide vooral dankzij de explosieve toename van nieuwe outlets, vaak met een tijdelijk karakter zoals events, festivals, pop-up bars, strandlocaties, etc… De conveniencemarkt - die al langer in een herstelmodus was na corona - moest wat ruimte inboeten en ging op vlak van bezoekerspenetratie een stapje achteruit in het derde kwartaal tegenover dezelfde periode van vorig jaar.
SEPTEMBER GAAT OP ZELFDE ELAN VERDER
In het zomerrapport van Foodservice Alliance werd een analyse gemaakt van de maanden juni, juli en augustus. In deze kwartaalrapportage wordt ook de maand september meegenomen. Die maand blijkt over het algemeen niet veel meer te veranderen aan de totaalprestatie van Q3. De sterke resultaten van de zomermaanden bleken zich nog wat verder door te zetten. Ondanks de pessimistische berichtgeving in de media werd er nog geen zware terugval in de populariteit van eten en drinken buitenshuis vastgesteld.
GROTE ZORGEN
Terwijl consumenten (nog steeds) bereid zijn om (steeds meer) te betalen voor een bezoek aan de foodservicemarkt, maken ondernemers zich grotere zorgen. Aan de voorkant komt er meer binnen, maar tegelijkertijd gaat er aan de achterkant veel meer uit. Energieprijzen zijn quasi niet meer op een realistische manier te verrekenen in een gezond business model. De verwachting is dan ook dat de markt vanaf oktober zowel aan de aanbodkant als aan de vraagkant zal veranderen. Consumenten zullen naar verwachting hun uitgavenpatroon toch steeds meer bijstellen in functie van de nakende herfst en winter. Eerste tekenen daarvan zijn intussen zichtbaar. Aan de aanbodkant overwegen steeds meer ondernemers om hun activiteiten (tijdelijk) on hold te zetten.
0 Comments