Vorige week was het dan zover. De horeca opende opnieuw de deuren na een sluiting van bijna 3 maanden. Voor vele ondernemers een moment van vreugde, maar ook van angst. Er was veel ongerustheid over het feit of consumenten wel opnieuw zouden durven terugkomen. De media heeft er de laatste weken echt alles aan gedaan om consumenten – al dan niet terecht – bijzonder bang te maken om besmet te geraken. Zouden consumenten opnieuw de weg terugvinden naar de horeca?
1 OP 3 BELGEN NAAR BUITEN
De Foodservice Barometer van Foodservice Alliance volgt het bestedingsgedrag van Belgen op de voet. Daaruit bleek dat in de eerste week (tussen 8 juni en 14 juni) die vrees grotendeels onterecht was. De sector presteerde relatief goed met een penetratiegraad van 28,9%, wat wil zeggen dat dagelijks bijna 1 op 3 Belgen naar buiten trok om iets te consumeren. Die 1 op 3 is een optelsom van alle buitenshuiskanalen, dus inclusief horeca, catering alsook de verschillende gemakskanalen. Daarmee zitten we nog een heel eind onder het niveau van voor de crisis, maar het resultaat is beduidend minder negatief dan in eerste instantie gevreesd.
WALEN VAKER NAAR BUITEN DAN VLAMINGEN
Wat verder opvalt is dat Walen nog meer zaten te wachten op de heropening van de horeca dan Vlamingen. Tijdens de eerste week gaven gemiddeld iedere dag 37,3% van de Walen aan iets buitenshuis te hebben gekocht of geconsumeerd. Bij de Vlamingen lag dat cijfer op 23,8%. Er is altijd een verschil waarneembaar, omdat Walen verhoudingsgewijs vaker buitenshuis consumeren. Maar de discrepantie was tijdens de eerste week nooit eerder zo groot tussen beide landsdelen.
FASTCASUAL EN QUICKSERVICE EVEN ONDER DRUK
In een normale situatie is het zo dat alle outlets van het kanaal ‘gemak’, zoals frituren, broodjeszaken, tankstationshops, on the go outlets, restaurants bij meubelzaken als Ikea, etc… doorheen de dag in totaliteit meer bezoekers over de vloer krijgen dan alle outlets van het traditionele horecakanaal samen. Het kanaal is laagdrempeliger en er zijn veel outlets, gespreid over drukbezochte plaatsen waar consumenten vaak meermaals per dag of week passeren. Dat maakt dat het gemakskanaal gemiddeld een hogere penetratiegraad heeft dan horeca. Tijdens de eerste week na de heropening van de horeca voelde het gemakskanaal een sterke terugval. Voor het eerst oversteeg de penetratiegraad van de horeca die van het gemakskanaal. Dat is in de lange geschiedenis een unicum. De reden moet gezocht worden bij ‘correctiegedrag’. Consumenten waren lange tijd noodgewongen aangewezen op gemaksoutlets als alternatief voor horeca en konden in één keer weer terug. Het toont aan dat gewoontegedrag niet op 3 maanden veranderd is en biedt perspectief voor de foodservicesector in België.
NU WACHTEN OP TOERISME
Voor de consumptie door Belgen lijkt het dus allemaal relatief weer snel in de goede richting te gaan. Maar de Belgen alleen zijn voor vele horecakanalen niet voldoende. Vooral in de grootsteden zijn toeristen cruciaal om tot voldoende bezetting te komen. En die zijn er nog niet of amper.
LEDEN VAN HET KENNISNETWERK VAN FOODSERVICE ALLIANCE KUNNEN HET RAPPORT MET DE VOLLEDIGE ANALYSE HIERONDER DOWNLOADEN
0 Comments