TREND & INNOVATION SHOW
Gisterenmiddag vond de Trend & Innovation Show 2022 plaats. Naast keynotes van talrijke gastsprekers en panelgesprekken met spraakmakende professionals, konden bezoekers op de start-up market nieuwe ideeën in levende lijve zien, voelen en proeven. Dit alles vond plaats in de indrukwekkende setting van Verbeke Foundation in Kemzeke. Lieven Van Gils verzorgde de moderatie en de band van Jan Cleymans stond de energieke sfeer bij met fijne muziek.
De toon van de dag was er één van veel beloftes en succesverhalen. We mochten best practices op verschillende domeinen ontdekken, gaande van digital tot verpakking en transport. Zhong Yuan Xu van Deliverect sprak over de groeimarkt home delivery en waarom het cruciaal is voor foodservice spelers om op zoveel mogelijk kanalen aanwezig te zijn. Daarnaast legde hij uit waarom het creëren van meerdere (virtuele) merken met een duidelijke productcategorie beter werkt dan een merk met één grote menukaart. De virtuele omgeving biedt eveneens eindeloze mogelijkheden, zoals personalisatie en dynamische prijzen in functie van piekmomenten of stock. Ook Laurence Daems van Donuttello kwam zijn succesverhaal brengen. Hij vertelde hoe hij pop-ups uit de grond stampte en gaandeweg aan het merk bouwde en hoe digitaal essentieel was in de marketingstrategie. Sophie Versyck stelde op haar beurt transportdienst DPD Fresh voor die zowel droge als verse en bevroren voeding vervoert in België, Luxemburg en Frankrijk. In het panelgesprek met Filip Fransen van deSter en Tom Vandevenne van Paardekooper werd dieper ingegaan op verpakkingstrends zoals circulair, composteerbaar en herbruikbaar.
Een vaak terugkomend thema in de keynotes en panelgesprekken was convenience, ook een onherroepelijke trend in foodservice. Mattias Decuypere van Rayon & Lore Cauwels van Chefpoint spelen met hun concepten handig hierop in. Rayon richt zich daarbij met haar online supermarkt vooral op producten van dichtbij. Chefpoint biedt verpakte versbereide maaltijden verzameld van foodservice spelers. Bewaarbaarheid van de maaltijden is daarbij hun USP. Nu nog geen evidentie binnen foodservice, maar wel toekomstmuziek. Ook Wim Maeyaert van Barouche en Tom Sas van Boker Tov keken tijdens hun panelgesprek met een gerust hart naar de toekomst. Fastcasual blijft relevant omdat het zo sterk op convenience speelt en er is de verwachting dat in een financiële crisis het hoger segment naar fastcasual zal trekken. Marco Tessaro van investeringsplatform AlphaSeed ziet eveneens dat fastcasual nog lang niet op haar retour is: ‘mensen willen nu eenmaal goedkoop en goed eten.’ Ook sprak Marco over de essentiële succesfactoren binnen een foodservice concept, waaronder een duidelijk merk DNA en gepassioneerd ondernemerschap.
De start-ups kregen uiteraard een centrale rol op de Trend & Innovation Show. Maar liefst dertig creatieve en hardwerkende ondernemers stelden op het podium met passie hun innovatie voor via een elevator pitch. Nadien kon er gestemd worden op de start-up met het hoogste potentieel. AMPLR ging lopen met de publieksprijs en Alberts mocht rekenen op de eerste plaats voor de vakjuryprijs.
Ook de cijfers en voorspellingen in het kader van de recente economische ontwikkelingen en prijsstijgingen konden niet genegeerd worden. Gert Laurijssen, CEO van Foodservice Alliance bracht een aantal opvallende cijfers over de foodservice industrie. De rode draad in het verhaal was het herstel na corona en de impact van de prijsstijgingen op de consumptie in de foodservice. Waar foodservice door de shock van corona nog kon rekenen op hulp van de overheid, zit deze nu in een gecompliceerder verhaal. Het consumentenvertrouwen is in 40 jaar niet zo laag geweest als nu en 29% van de ondernemers heeft het gevoel zijn financiële situatie niet meer helemaal onder controle te hebben. Natuurlijk zal de impact anders zijn in de verschillende kanalen. Kanalen waar de prijselasticiteit laag is en het doelpubliek proportioneel uit meer lagere klassen bestaan, komen het meest onder druk te staan.
Spreker en auteur Jos Burgers gaf tenslotte op eigenzinnige wijze nog inspirerende marketinglessen mee richting ondernemers en professionals. Hij sprak over het belang van vertrouwen en het creëren van ambassadeurs en lanceerde de ene memorabele oneliner na de andere.
Kortom blikken we met de Trend & Innovation Show 2022 terug op een dag waarin we met de voeten op de grond gezet werden, maar tegelijk hoopvol en vol energie mochten kijken naar de foodservicemarkt van de toekomst en haar oneindige bron aan creativiteit en ondernemerschap!
0 Comments