TERUGBLIK: Petrol & On the go-event

Datum: 
26 Aug 2021 - 08:00

Op donderdag 26 augustus verzamelden zo’n 150-tal professionals zich opnieuw live in feestzaal den Eyck in het Kempense Kasterlee. Thema van de dag: de petrol en on the go-markt anno 2021. Valerie Thys modereerde het event.

 

Gert Laurrijssen, CEO van Foodservice Alliance, beet de spits af met enkele interessante cijfers en trends uit de foodservicemarkt. Hij startte met een positieve boodschap. Ondanks dat de markt nog niet hersteld is, verwacht Foodservice Alliance dat deze tegen het einde van 2021 gestegen zal zijn met 25%. Het convenience kanaal tekende de sterkste groei. Quickservice en home delivery scoren hierbij uitzonderlijk goed. De ghost kitchens  in ons land kennen een ongeziene groei en zijn gamechangers in de markt. Opvallend is ook de verschuiving tussen thuis-, onderweg,-en buitenhuisconsumptie. Onthoud vooral dat het aantal shoppers in een hungry en hurry need state aanzienlijk is gestegen.

 

Eerste keynotespeaker op de agenda was Arnaud Eekchout van G&V Energy Group. Het bedrijf exploiteert meer dan 200 tankstations onder de merknamen G&V, Esso, Shell, Total & Q8. Daarnaast runt het 26 one-stop-shops. Deze bestaan uit verschillende horecaconcepten en convenience stores. Hier kiest G&V resoluut voor een gezond, kwalitatief en duurzaam aanbod waarbij nabijheid en convenience het rijtje aanvullen.

 

Arnaud gaf het woord door aan Stijn Van Scharen. Bij Perfetti Van Melle zijn ze serious about sweets. Ze zijn één van de weinige bedrijven die een categorievisie voor het petrol en on the go-kanaal heeft ontwikkeld. Ze zetten in op innovatie gekoppeld aan groeiplatformen, welgekozen kanalen en relevante touchpoints. Impulsaankopen blijven nog steeds belangrijk maar ze willen ook investeren in momentgedreven communicatie en gepaste crossselling.

 

Na de pauze was David Vliegen van Trendy Foods aan de beurt tijdens een verhelderende Q&A met Valerie. Deze Belgische grossier van formaat bleef tijdens de crisisperiode stabiel dankzij de inzet op andere categorieën (m.n. non food) en de aanboring van nieuwe kanalen. Differentiatie is hier het sleutelwoord.

 

Hierna volgde Aart van Rooijen van techbedrijf BigBrother. Volgens hem zitten we in de grootste transformatie in de geschiedenis van de tankstations. We evolueren stilaan richting mobilityhubs waarbij een nieuwe klant ontstaat. Eentje die we moeten bereiken via een uitgekiende, stapsgewijze digitalisering. Dankzij hun technologie stellen ze shops in staat klantgedrag te monitoren waardoor het assortiment beter afgestemd kan worden op wat de consument écht wil. Hierdoor creëren ze een grote impact op de besteding en klanttevredenheid. Aart’s grootste takeaway: connect to many and engage individually.

 

Tot slot gaf Gert een dieper inzicht in de (toekomstige) petrol en on the go-markt waarbij toch enkele opvallende veranderingen plaatsvinden. De consument kiest post-corona voor snelheid boven beleving. Misschien wel het belangrijkste inzicht van de dag! Corona heeft het aantal bezoeken aan de petrol shops drastisch verlaagd. Maar als men een bezoek plant, is dat vooral tijdens de lunchperiode. Waar echter nog de grootste groeikansen liggen voor de toekomst, is bij de avondmaaltijd. Het aandeel bezoekers tijdens dit eetmoment is bij highway stations sterk gekelderd. De bestedingswaarde is echter heel interessant. Dat is de reden waarom niet alleen supermarkten, maar ook horeca, de convenience markt, online orderbedrijven en flitsbezorgers de komende tijd het gevecht aan zullen gaan om ‘maagaandeel’ van de consument te winnen. Benieuwd of de petrol shops mee zullen strijden!

 

Een veranderde mobiliteit, nieuwe brandstoffen en een allesbepalende klant vragen duidelijk om een andere aanpak. Charles Darwin vatte het al een keer samen: “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one most adaptable to change”.

 

Wil je graag in de presentaties duiken? Download ze hieronder!

De deelnemerslijst vind je er ook terug.

Downloads


TAGS

0 Comments