vimeo: 

TERUGBLIK: Nationaal Foodservice Congres 2021

Datum: 
23 Nov 2021 - 08:00

Gisterenochtend ging de 13e editie van het Nationaal Foodservice Congres door in het kader van HORECA EXPO in Gent. De jaarlijkse hoogmis voor de Belgische foodservicesector wist 600 genodigden te verwelkomen met een bomvol programma en een indrukwekkende line-up van experts en ondernemers. VRT gezicht Lieven Van Gils nam de moderatie op zich en de live band van de Cooke & Verhulst Show tekende voor passend entertainment. Energie gegarandeerd!

 

De ochtend werd afgetrapt met een terugblik op het afgelopen jaar. Corona was dan ook zowat de rode draad doorheen het hele verhaal. Uiteraard...

 

Ann Biebuyck, CEO van Lunch Garden, en Kathleen Claes, CEO van The Java Coffee Company, fileerden de actualiteit in Foodservice. Prijsverhogingen, personeelskrapte, kosteninflatie, groei van ketens, … De toon was meteen gezet.

 

Na het actuagesprek namen twee rasechte horecaondernemers het podium. Jean-Michel Teerlinck van MTM Group en Joachim Boudens van Hertog Jan Group gingen met Lieven Van Gils in gesprek over de recovery van de horeca. Vragen als ‘Hoe bewaak je rendement, hoe overleef je in crisistijd, hoe blijf je innoveren en hoe zet je in op professionalisering’ werden beantwoord.

 

Niet alleen horeca was het thema. Ook de wereld van catering is bezig aan een transformatie. Steeds meer jonge bedrijven lanceren nieuwigheden om antwoord te bieden op nieuwe vragen van gasten op het werk, in het onderwijs of in de zorg. Pieter-Jan Debel stelde zijn bedrijf Tasties voor wat smart fridges lanceert in bedrijfsomgevingen. Jonas Hanot van Hanot Vending sloot daarbij aan. Ook hij zet in op technologie en innovatie met slimme lockers om eten en drinken 24/7 in cateringomgevingen te verdelen. Lieven Vanlommel vervoegde het podium om toe te lichten hoe Foodmaker samen met Delhaize de wereld van bedrijfscatering instapt. Flexibiliteit, convenience, gezondheid en verbinding worden de toverwoorden in catering.

 

Ruim tijd was er ook voor networking. Alle belangrijkste beslissers in de wereld van foodservice tekenden immers present. Zowel fabrikanten, groothandels als ketengeorganiseerde outlets maken deel uit van het kennisnetwerk.

 

Na de netwerkpauze gaf Olivier Minne van Foodservice Alliance een cijferupdate van de actuele marktsituatie van alle subkanalen binnen de Belgische foodservicemarkt. Herstel van de markt blijkt nog niet zo’n vaart te nemen. De markt is er beter aan toe dan vorig jaar, maar tegenover het jaar 2019 gaapt er nog steeds een gat van 39%, zo bleek uit zijn analyse.

 

Tweede centrale thema doorheen het congresprogramma was ‘delivery’. De Belgische consument blijkt er wel pap van te lusten. Niet alleen de oplossingen vanuit foodservice, maar ook steeds meer vanuit retail. Flitsbezorgers maken het allemaal nog wat spannender. Sadik Cevik, CEO van flitsbezorger Gorilla’s, gaf in zijn keynote inzicht in hoe het fenomeen ‘online boodschappen’ een vlucht neemt. Letterlijk bijna… Gorilla’s vergemakkelijkt het leven door je boodschappen binnen de 10 minuten te leveren.

 

Spring in ’t veld en marketeer Ron Simpson nam de gasten mee op reis naar zijn kind ‘The Avocado Show’. De tijd van uniekleuren en sober ingerichte restaurants is voorbij. Het mag allemaal wat gewaagder en verleidelijker. Ron nam ons mee naar de tijd van de opstart van zijn bedrijf en bracht interessante levenslessen met “The Power of Imperfection”.

 

Als laatste in de line-up van gastsprekers nam Gert Laurijssen van Foodservice Alliance zelf het woord. Hij trok paralellen tussen de financiële crisis van 2010, de crisis die we nu doormaken en de impact daarvan op de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt. De analyse was klaar en duidelijk; de groeizone richting de foodservicemarkt van 2030 wordt er – mede dankzij corona – één van meer functionele, directe consumptie. Een markt die van oudsher de thuismarkt is van foodservice, maar waar steeds meer andere, nieuwe spelers zich aanmelden om mee het gevecht om het maagaandeel te voeren. Dat gevecht zal zich niet meer zozeer afspelen tussen foodservice en retail, maar vooral tussen techbedrijven als Deliveroo, UberEats, Takeaway.com, Gorilla’s, Domino’s Pizza, ea… Succes in foodservice wordt dus steeds minder ‘lekker kunnen koken’, maar steeds meer ‘begrijpen hoe het algoritme werkt’. De consument van de toekomst wil maximaal gemak en vooral: hij wil het NU!

Downloads


TAGS

0 Comments