Terugblik: Channel Safari New York

Datum: 
24 Jun 2021 - 16:00

Donderdag 24 juni nam Patrick Van Rosendaal, onze man in New York, ons mee op een korte trendtour in East Village. Voor velen een minder bekende wijk in New York City, maar wel met een reden. East Village is voor startende concepten nog net betaalbaar als het op de huur aankomt. Indien concepten daar succes kennen, verspreiden ze zich snel over de andere wijken in New York City en daarbuiten.

 

 

Starten deden we bij Brodo, die verse broths of soepen maken. De coronacrisis heeft heel hard toegeslaan in New York. Hierdoor is er nu nog meer aandacht voor een gezond voedingspatroon. Bij deze vestiging van Brodo kan je uitsluitend bestellen en afhalen vanop de straatkant. Er is met andere woorden geen binnenruimte om ter plaatse te consumeren. A-hole-in-the-wall-concept! Iets wat volgens Patrick steeds vaker voorkomt in een stad als New York. Corona heeft niet echt iets veranderd omdat New Yorkers al jaren on the go leven. Wel is de online aanwezigheid van je concept belangrijker dan voorheen. Vergeet bovendien de hulp van influencers op social media niet.

 

 

Uiteraard draait in New York niet alles om gezondheid. Klassiekers zoals mac ’n cheese en hot dogs blijven ook goed scoren. We gingen langs bij S’MAC, die vele soorten mac & cheese op het menu hebben staan. Vanuit hun shop zoeken ze toenadering naar de locals en vergeten ze diegenen niet die het – al dan niet door de Coronacrisis – heel moelijk hebben. Zo staat er buiten een Community Fridge, waar de restjes ’s avonds in de frigo worden geplaats en GRATIS opgehaald kunnen worden door kansarmen. Veel New Yorkse horecazaken zetten overigens zo’n koelkast op de stoep. Een variant op het hier gekende Too Good To Go, maar dan gratis!

 

 

De meest hippe horecagelegenheden zijn er vaak niet zichtbaar. Denk hierbij aan de vele Speakeasy bars die New York telt. Een voorbeeld hiervan is Please Don’t Tell. Het aparte hieraan is de ingang. Je moet namelijk via het Hot Dog restaurant Crif Dogs binnen, die zich naast de speakeasy bevindt. Daar moet je via een oude telefooncel een niet zo geheime code intikken, waardoor je toegang krijgt tot de cocktailbar.

 

 

Het laatste opvallende concept van ons uurtje New York was het splinternieuwe concept Brooklyn Dumpling Shop, waar werkelijk alles contactloos verloopt. Je bestelt via je telefoon of ter plaatse op een scherm en je dumplings worden in verwarmde lockers afgeleverd. Nooit vindt er ook maar enig fysiek contact plaats. Volledig Corona proof. Naast dumplings in allerlei smaken zoals pastrami, french onion soup, … kan je er ook warme en koude drinks bestellen en meenemen. De lockers wijzigen van temperatuur, naargelang het fooditem. Betalen doe je uiteraard met de kaart OF via de crypto-automaat die binnen staat. Het concept is een gigantisch succes en rolt weldra zo’n 140 nieuwe shops uit!

 

 

Bekijk deze en andere besproken concepten in de presentatie en volg Patrick Van Rosendaal in New York via www.beny.be

Downloads


TAGS

0 Comments