vimeo: 

TERUGBLIK: Channel Safari HOTELLERIE

Datum: 
24 Feb 2022 - 08:00

Donderdag 24 februari stapte Foodservice Alliance met haar leden de gloednieuwe Botanic Sanctuary in Antwerpen binnen voor de eerste channel safari van 2022. Het werd een boeiende voormiddag vol frisse inzichten over de Belgische hotelsector.

 

Na een aangenaam netwerkontbijt in de prachtige eetzaal verwelkomde Marc Alofs, managing director van Botanic Sanctuary, ons met een introductie van het hotel en concept. Hij kon ons vertellen over de bijzondere historiek van het pand.  Hij vertelde ons onder andere hoe vandaag  het  hotel net zoals weleer  een toevluchtsoord en een plek van socialisatie wil zijn.

 

Vervolgens bracht Gert Laurijssen, CEO van Foodservice Alliance, inzicht in de Belgische hotelmarkt met een aantal kerncijfers. De bezettingsgraad van de Belgische hotels was in 2021 weliswaar beter dan in 2020, maar men kampt nog erg met de coronagerelateerde terugval in internationaal en zakentoerisme, wat resulteert in veel lege bedden en een historische lage omzet. Hij wees eveneens op het belang van het consumentenvertrouwen in deze woelige tijden. 

 

Volgende op de agenda was Daan Sparenberg, Procurement Manager Belgium, Netherlands & Germany van Trinity Purchasing. Daan gaf ons een unieke en eerlijke inkijk in het aankoopbeleid van GPO’s in de hospitality. Het financiële aspect is natuurlijk een belangrijke factor. Zeker met prijzen die vandaag de dag enorm fluctueren, is een gedegen strategisch aankoopbeleid cruciaal. Verder kon Daan ons ook meer vertellen dan het pure financiële aspect van inkoop, en lichtte hij toe hoe factoren zoals andere afdelingen, bestaande relaties en innovaties invloed hebben op aankoopkeuzes.

 

Hierna werden we door medewerkers van Botanic Sanctuary rondgeleid in het hotel. Opgedeeld in twee kleinere groepen, kregen we een exclusieve inkijk in enkele kamers, meeting rooms en F&B outlets Henry’s Bar en 1238 Restaurant  in de serre met uitzicht op de botanische tuin. Tenslotte bezochten we de indrukwekkende kapel in oorspronkelijke staat die nu dienst doet voor evenementen en huwelijken.

 

Na deze rondleiding stelde Ernst-Jan Vranken van The Yogurt Kitchen ons zijn innovatieve yoghurtoplossing voor de hotelsector voor. Hij vertelde ons over het ontstaan van het idee, namelijk het  vaak weinig esthetische uitzicht van yoghurt op ontbijtbuffetten. Hij lichtte toe hoe het concept eveneens aansluit bij enkele belangrijke trends van vandaag: fermentatie, personalisatie en geavanceerde smaken. Natuurlijke, ambachtelijke yoghurt in een intuïtieve en aantrekkelijke bag-in-box dispenser gecombineerd met  kleurrijke, gezonde poeders en granulaten van onder andere gevriesdroogd fruit.

 

Afsluiten mochten we met een inspirerende presentatie van Marion Flipse en Liam Guillou van Marion Flipse & Partners en Olivier Michils CEO van Kitchencabinet en lid van de advisory board van HotelloTOP. Dit drietal gidste ons door trends op het gebied van gastengedrag, reizen, hospitality en food& beverages. Zij spraken onder andere over fluid identities, connectiviteit en well-/selfness. Ook benadrukten ze het belang van de belevingseconomie binnen de hotelsector. Binnen voeding & dranken specifiek mochten we leren hoe onder meer functioneel eten en personalisatie  belangrijker zal worden.

 

Kortom, kunnen we terugkijken op een boeiende voormiddag waarin we een verfrissende 360° blik kregen op F&B in de Belgische hotelleriesector !

Downloads


TAGS

0 Comments