Terugblik: Channel Safari Dark Kitchens

Datum: 
10 Jun 2021 - 09:00

Afgelopen donderdag hield Foodservice Alliance een allereerste digitale channel safari. Meer dan 100 leden tekenden in op deze boeiende sessie. De afgelopen weken en maanden ontvingen we dan ook veel vragen over dark of ghost kitchens. Hoe groot is het segment nu, waar vinden we die spelers, enz…? Hoog tijd om specialisten uit dit segment het woord te geven. Deliveroo gaf ons hun ‘marktoverzicht’ en toonde ons waar zij nog kansen zien. Casper nam ons op hun beurt mee in hun eigen verhaal en deelde hun toekomstplannen.

 

Delivery only kitchens als testomgeving

 

Geen dark of ghost kitchens voor Deliveroo, wegens te negatieve bijklank. Delivery only kitchens is de term die ze voor dit type keukens gebruiken. Hun eigen Deliveroo Editions, waarin ze keukenruimtes verhuren aan concepten of restaurateurs, komt voor alle duidelijkheid niet naar België. De administratieve rompslomp en de verschillen tussen de regio’s zijn simpelweg te complex. In België werkt Deliveroo ondertussen samen met meer dan 60 delivery only kitchens, iets waarvan er amper één jaar terug nog maar een tiental te bespeuren waren. De keuken is er heel divers, van wereldkeuken tot Belgische klassiekers, je vindt het er allemaal. Wel opvallend is dat er amper pizza te bespeuren valt.

 

Deliveroo ziet meerdere redenen voor het succes van deze delivery only kitchens. Het is namelijk een makkelijke omgeving om vele zaken uit te testen. Denk maar aan een startend restaurant dat zijn menukaart vorm wil geven, maar toch eerst op zeker wil spelen en dus op die manier gaat testen. Of een concept die een nieuwe stad wil aandoen, maar eerst wil bekijken of het concept ook daar aanslaat. Vanzelfsprekend kunnen concepten de zone voor delivery in steden zo vergroten of via een centrale keuken al je maaltijden centraliseren. Mogelijkheden zat dus.

 

Virtual brands zijn dan een aanvulling op de delivery only kitchens. Het zijn merken die ontstaan uit een opportuniteit en ook onderbenutte ruimte en capaciteit gaan vullen in keukens van bestaande restaurants. Dit kan zijn door het ontbreken van een bepaald type keuken in een regio of doordat met eens iets nieuws wil proberen alvorens het definitief op het menu te plaatsen. Sommigen gaan nog een stap verder door naar virtual franchising. Taster, een gekend concept uit Frankrijk, Spanje en de UK, komt voor het eerst naar België met één van hun merkjes ‘Out Fry’ (Korean fried chicken) via een franchise model. Een grote cateraar uit het Brusselse verdeelt nu zo deze gerechten.

 

Ook voor toeleveranciers of fabrikanten zijn er tal van mogelijkheden. AB Inbev zette al succesvol campagnes op met zowel bestaande fast casual concepten, als met een supermarktketen Carrefour. Een bij ons gekend voorbeeld van B2C op dit platform zijn de ijsjes van Ben & Jerry’s die je al meer dan een jaar rechtstreeks kan bestellen via Deliveroo en andere maaltijdbezorgers.

 

 

10 merken onder 1 dak bij Casper

 

Ook bij Casper gruwelen ze van het woord Ghost of dark ktichens. Ze positioneren zichzelf als ‘Hybrid kitchen’ in de markt. Het zijn dan wel geen fysieke restaurants, je kan er wel gewoon binnen wandelen. Alle 7 bestaande vestigingen zijn dus zichtbaar vanaf de straatkant en herkenbaar door een neonverlichting. Dat is één van de zaken die Casper uniek maakt. Ze hebben bovendien veel oog voor het comfort van de riders. Die kunnen bij hen even op adem komen, een koffietje drinken, gsm opladen en zelfs op een arcade even gamen, alvorens weer op de fiets te kruipen.

Hun hybrid kitchen heeft net als vele andere gekende spelers een veelvoud aan concepten in-house. 10 verschillende merken vind je wanneer je online via Casper wil bestellen. Dit is mooi verdeeld in 5 hero brands en 5 secundary brands. Die 10 merken kan je ook onderverdelen in een aantal eigen merken, aangevuld met een aantal externe merken zoals Pure van Pascal Naessens, Hacked by Unilever Food Solutions, Sugo of zelfs boer Olivier. Al worden de producten van boer Olivier niet verwerkt, maar zo tot bij u thuis geleverd. Een concept waar zeker nog potentieel in zit om zo de korte keten te promoten.

 

 

Klein segment met potentieel voor fabrikanten

 

We kunnen concluderen dat de markt van dark of delivery only kitchens enorm gegroeid is het afgelopen jaar, zelfs meer dan verdubbeld. Anderzijds moeten we bekennen dat dit segment met zo’n 150 gekende spelers bij Deliveroo – een samentelling van delivery only kitchens en virtual brands – nog steeds relatief klein is. Voor fabrikanten liggen er dan wel weer kansen, zowel in de richting van brand equity, activatie en ook sampling.

 

 

 

Downloads


TAGS

0 Comments