Terugblik: Channel Safari Breakfast

Datum: 
11 Oct 2022 - 08:00

 

Op dinsdag 11 oktober trok Foodservice Alliance samen met zo’n 40 enthousiaste leden naar Mechelen om er bijgesproken te worden over breakfast buitenshuis. De aanwezigen, een leuke mix van toeleveranciers, grossiers en vele formules waren heel benieuwd welke tendensen en opportuniteiten zich voordoen als we kijken naar het ontbijtmoment. De groep werd ontvangen in het mooie Martin’s Hotel Patershof in hartje Mechelen, waar een mooi ontbijt werd gepresenteerd.

 

Bart De Wolf, Director Food & Beverage bij Martin’s Hotels, stak van wal als gastheer. De nog steeds Belgische keten voorziet hun hotelgasten van zo’n 400.000 ontbijten per jaar. Als openingszin kon dit tellen en de aanwezigen waren onmiddellijk getriggerd. Bart gaf aan dat Martin’s niet de trendsetter is of wil zijn, maar ze uiteraard wel volgen hoe de markt evolueert. Zo willen ze steeds meer gaan inzetten op een gevarieerd aanbod, aangepast aan het type hotel. Want gasten in een stad hebben andere noden dan diegene die in een natuuromgeving komen overnachten. Zo bedachten ze onder andere een ‘to-go’ ontbijt voor hun city locaties. Verder mag het ontbijt wat geanimeerd worden. Een trend die we bovendien zien bij verschillende concepten in New York en Londen bijvoorbeeld. De hotels bij Martin’s doen dit bijvoorbeeld aan de hand van een pancake machine waarheen je als gast moet zwaaien om 1 minuut later twee lekkere pancakes te verkrijgen.

 

Vervolgens gaf Foodservice Alliance hun inzichten mee over het ontbijtmoment buitenshuis, de kansen die er liggen voor alle spelers in de markt. Toen Gert de vraag stelde of iemand een idee had hoeveel procent van de bevolking hun ontbijt buitenshuis neemt, schrokken de aanwezigen toch even. Het ontbijtmoment buitenshuis blijkt zowaar het moment te zijn waar procentueel de meeste Belgen aan deelnemen. Meer dus dan het avondmoment (diner) dus. Dat schept toch heel wat kansen voor zowel fabrikanten als formules die een focus hebben op het ontbijtmoment. Olivier sloot vervolgens af met enkele internationale concepten die aansluiten bij een viertal globale trends, wanneer het gaat om ontbijt buitenshuis.

 

Tijd om te veranderen van locatie. Net dat maakt de Channel Safari’s van Foodservice Alliance waardevol. Aangekomen bij Coffice, een lokale ontbijtbar op de Ijzerleen in Mechelen, werd de groep opnieuw getrakteerd op al het lekkers dat Lennard en Nena hun klanten dagelijks serveren. Verschillende soorten pancakes en bowls met yoghurt en granola, topped met vers fruit en zelfgemaakte coulis. Lennard gaf ons mee hoe ze de zaak runnen, wat voor hen belangrijk is en waar ze naartoe willen in de toekomst. Naast het ontbijt, is co-working voor hen een belangrijke inkomstenbron. Ook Phaedra van O’Yo en de zusjes Julie en Nathalie Bronckaers van Sweet Coffee gaven als ondernemers hun visie op het ontbijtmoment. O’Yo, een ontbijtbar waar de focus volledig op gezonde voeding ligt, ontstond uit de zoektocht van Phaedra naar gezonde ontbijtproducten buitenshuis. Mede door corona ging ze ook focussen op brunchboxen en daaruit komt nu een tweede zaak voort. Sweet Coffee daarentegen is een fastcasual koffieketen die opereert vanuit Hasselt. De zussen hebben intussen 6 vestigingen in eigen beheer en doen er ééntje via franchise. Zij willen de rest van Vlaanderen stilaan gaan veroveren – via franchise of eigen beheer als het kan.

 

Tijd om af te sluiten bij de laatste stop van de dag. Bar Marie, gelegen dichtbij het station, wordt uitgebaat door Belgocatering. Jo Bussels, de nieuwe executive chef van Belgocatering, nam er als laatste gastspreker van de dag het woord. Intussen konden de aanwezige gasten nog genieten van een welverdiende lunch, voorzien van de iconische boterhammen die bij Bar Marie worden geserveerd. Belgocatering heeft nog steeds de focus op gezond en lokaal. Maar als ze eerlijk zijn, ligt hetgeen ze ultiem zouden willen serveren nog mijlenver van wat de consument effectief neemt als ontbijt. De high-runners blijven de iets meer ongezondere ontbijtitems. Wel geeft Belgocatering aan dat het ontbijtsegment voor de bedrijfscateraar aan aandeel wint. De focus ligt vandaag niet meer enkel op de lunch. Het belang van eten en drinken stijgt wanneer werknemers effectief naar kantoor komen. Het ontbijtmoment is hierin heel belangrijk. De bevestiging van de eerder meegegeven cijfers van Foodservice Alliance.

 

We zien u graag op één van onze volgende events!

 

Downloads


TAGS

0 Comments