Op 16 maart organiseerde Foodservice Alliance in tandem met Autogrill een Channel Experience Day op Brussels Airport rond On-The-Go foodservice. Een heleboel leden kwamen samen in de Compass lounge om van daaruit een dag tjokvol inspiratie en informatie te beleven. De sfeer zat meteen goed; een luchthaven is dan ook een plaats waar herinneringen aan vakantie en zorgeloosheid meteen naar boven komen. In de voormiddag kwamen drie keynote-speakers aan het woord: Dimitri Van Loock van Brussels Airport, Stan Monheim van Autogrill en Katia Marinelli van GateGourmet. Na een heerlijke lunch in Bistrot, volgde een namiddag van ontdekking. De mensen van Autogrill lieten de leden kennismaken en proeven van verschillende concepten in en rond de terminals. Daarna stapte iedereen de bus op om iets buiten de luchthaven een rondleiding te volgen in de keukens van GateGourmet. Vanuit Foodservice Alliance gaat een grote dankjewel uit naar de mensen van Autogrill die deze dag mee kleur gaven.
Dimitri Van Loock van Brussels Airport
Als Head of Food & Beverages and Commerical services bij Brussels Airport, kan Dimitri als geen ander uit de doeken doen welke impact corona had op foodservice in de luchthaven van Zaventem. In 2019 kende de luchthaven nog een topjaar qua bezoekersaantallen om het jaar daarop, in 2020, een dramatische daling te zien. “Het was de eerste keer dat ik de muziek hoorde in de luchthaven”, zegt Dimitri over die periode. Sindsdien gaat het met de cijfers terug de goede kant op. In 2022 mocht de luchthaven opnieuw 19 miljoen passagiers ontvangen, verspreid over 70 verschillende luchtvaartmaatschappijen die vertrekken van en landen in 86 landen. Dimitri nam in zijn keynote veel tijd om zijn team en het luchthavenpersoneel in de bloemetjes te zetten. Zelfs toen de bezoekersaantallen kelderden, bleef de luchthaven zo goed als mogelijk open. Voor hem maakt de beleving van de passagier op de luchthaven integraal deel uit van de service die zij bieden. En die beleving willen ze zoveel mogelijk aanpassen aan de verscheidenheid aan reizigersprofielen. Zo onderscheiden ze de airport fan, de routine traveller, de control seeker en de curious novice. Met een duidelijk Belgische inslag, probeert het team van Dimitri de reizigers op de luchthaven zoveel mogelijk keuze te bieden. Een lekkere Belgische pint sluit een cozy sushi-concept niet uit. Voor meer facts & figures kan u onderaan de presentatie van Dimitri downloaden.
Stan Monheim van Autogrill Europe
Stan Monheim is General Manager European Countries bij Autogrill en kent het bedrijf door en door. Zijn keynote opent hij met een aankondiging: Autogrill en Dufry gaan samen in zee om hun cliënteel van een nog betere service te kunnen voorzien onderweg. Autogrill is als familiebedrijf door de jaren heen uitgegroeid tot een internationale gigant wat betreft on-the-go foodservice. 250 merken, 900 miljoen klanten per jaar, 60 000 medewerkers en toch blijft de bedrijfscultuur van Autogrill opvallend familiaal. “Medewerkers bij ons halen een gemiddelde anciënniteit van rond de 15 jaar, dat is ongezien in onze sector’, verklaart Stan. In een presentatie tjokvol cijfers en interessante data, durft Stan ook even alles vanuit vogelvlucht te bekijken. Hij benadrukt dat het niet de cijfertjes en datapoints zijn die het bedrijf doen draaien, maar vooral de mensen ter plaatse en een doordachte, commerciële strategie. “Het is enorm hip om als foodservice bedrijf alles in te zetten op duurzaam ondernemen en milieuvriendelijkheid, maar uiteindelijk vinden klanten nog altijd dezelfde dingen belangrijk: het aanbod, de service en de hygiëne”, nuanceert Stan. Autogrill is een bedrijf dat een enorm belang hecht aan recyclage en het vermijden van food waste, maar doet dat nooit zonder hun kerntaak in gedachte: mensen onderweg een moment van rust bezorgen. Voor meer cijfers en statistieken kan u onderaan de presentatie van Stan downloaden.
Katia Marinelli van GateGourmet
Katia Marinelli nam als laatste het woord in het zaaltje met zicht op het reilen en zeilen van Brussels Airport en gaf een eerste blik achter de schermen van GateGourmet. Het foodservicebedrijf verzorgt vliegtuigmaaltijden van economy tot business. De GateGroup, waar GateGourmet deel van uitmaakt, behelst services als passagierslounges, retail-on-board, equipment (packaging) en uiteraard airline catering. Het bedrijf is operationeel in 60 landen en bediende intussen al meer dan 300 miljoen passagiers. Het verhaal van GateGourmet Belgium begon in 1988 en culmineerde in 2020 met de overname van LSG Sky Chefs. Katia bracht in haar keynote enkele interessante cijfers naar voren, waaruit vooral bleek dat het logistieke gedeel rond cateren voor vliegtuigen een pak complexer is dan bij reguliere foodservice. Er is een hele strakke planning te volgen, er moet voldaan worden aan internationale regels, Europese regels en specifieke behoeften van elke passagier. Van een bepaald gerecht teveel aan boord nemen is onmogelijk: het laadvermogen van een vliegtuig ligt op voorhand vast. GateGourmet slaagt er, ondanks die drempels toch in om lekker eten te voorzien voor haar reizende klanten. Meer facts & figures kan u onderaan raadplegen bij de presentatie van Katia
Namiddag
In de namiddag leidden de mensen van Autogrill de leden rond in de luchthaven om te proeven van enkele concepten. Belgorama, Panos, Exki, Etsi, Starbucks en nog een handvol meer: elk zijn succesvol op hun eigen, unieke manier. Een van de dingen die het meest werden opgemerkt was het feit dat bestelkiosken steeds meer ingeburgerd raken. En ook hoe de ligging van de concepten zeer nauwgezet was afgestemd op hun potentiële klanten. Reizigers op doorreis zijn vooral op zoek naar een snelle hap, zonder meer, terwijl families iets langer willen tafelen in afwachting van hun vlucht.
Daarna was het tijd voor een bezoek aan de Belgische site van Gategourmet waar de leden zelfs eens konden proeven hoe vliegtuigcatering smaakt, zonder in de lucht te zweven. Eén groot verschil was meteen duidelijk: de afkruiding. Op grote hoogte werken onze smaak- en reuksensoren minder behoorlijk en dat wordt opgevangen door meer zout en kruiden te gebruiken. Volledig volgens hygiënische voorschriften, haarnetje incluis, daalden de leden in groepjes af naar de benedenverdieping waar de keuken van GateGourmet gelegen is. Daar werden ze rondgeleid langs de verschillende afdelingen zoals de koelafdeling, de cargo-afdeling, de afwasruimte enzovoort. De rode draad bij iedereen was een zekere graad van verbazing bij de nauwkeurige processen die de maaltijden moeten doorstaan om uiteindelijk op het bord te komen van een vliegtuigpassagier. Maaltijden mogen slechts een bepaalde periode de frigo verlaten of ze worden onverbiddelijk vernietigd, bestellingen worden tot 3 keer nageteld door supervisors, medewerkers moeten verschillende hygiënische hordes over voor ze de werkvloer mogen betreden, kortom: een eye-opening bezoek.
Wil u graag deelnemen aan een van onze volgende events? Klik dan hier.
0 Comments