Channel Safari PRETPARKEN

Datum: 
15 Jun 2022 - 10:30

Woensdag 15 juni was Foodservice Alliance met een dertigtal enthousiaste leden te gast in Bellewaerde park te Ieper. Net als Walibi zijn ze een onderdeel van de internationale groep Compagnie des Alpes. We kregen er inzicht in hun toekomstplannen en hoe ze het F&B beleid verder zien evolueren. Daarnaast gaf Unilever Out of Home hun visie vanuit de ijscategorie voor wat pretparken betreft. Na de lunch kregen de aanwezigen een tour behind the scenes langs alle F&B punten van het park. Afsluiten deden we in het warme weer met een verfrissend ijsje.

 

 

Na een korte introductie door Foodservice Alliance nam Sofie Arslijder het woord als Promotions & Retail Sales Manager van de groep. De parken in België -en Bellewaerde specifiek- zullen in de komende jaren enorm veel investeren. Die investeringen moeten vooral voor extra beleving zorgen voor alle gasten. Bellewaerde is een uniek park dat zich richt op families met kinderen van zes tot twaalf jaar en dat inspeelt op drie zaken: attracties, natuur en dieren. Zo zal er de komende jaren naast het recent geopende waterpark ook geïnvesteerd worden in extra uitkijkpunten voor de dieren, in langere openingstijden en op termijn zelfs in overnachtingsfaciliteiten.

 

 

Nadien nam Bjorn Desloovere het woord als In-Park Sales Director. Hij begon met de positieve noot dat de inkomsten uit F&B nog nooit zo goed waren geweest als dit jaar! Ook al is het assortiment de afgelopen jaren enorm verbreed, toch zijn het de klassiekers zoals frieten en hamburgers die het best blijven scoren. Ondanks het feit dat de verwende consument vandaag ook toegang heeft in het park tot gezondere alternatieven en zelfs gerechten die voldoen voor bepaalde diëten, kiest men telkens voor gerechten die meer passen bij het dagje uit. Bjorn gaf mee dat er veggie & vegan alternatieven aanwezig zijn in elk verkooppunt. Gasten vragen hier wel degelijk om, maar beslissen uiteindelijk toch om iets anders te nemen. Volgens hem mag niet uit het oog worden verloren wie het doelpubliek is. Gezinnen met kinderen spelen nu eenmaal graag in op zekerheid!

 

 

Uiteraard kent het park ook zijn uitdagingen. Zoals dat overal vandaag gekend is, is goed en vast personeel ook hier een uitdaging. Al valt het goed mee volgens Bjorn, gezien ze elke drie weken iets voor hun personeelsleden organiseren! Niet onbelangrijk als je weet dat één derde van de totale omzet uit de F&B inkomsten wordt gehaald. Opnieuw is beleving hier het toverwoord.

 

 

Voor die beleving wordt gekeken naar duurzame partners, met wie ze zich zowel binnen als buiten het park willen versterken. Er is meer dan verkoop alleen. Een aantal belangrijke aspecten voor (potentiële) partners zijn duurzaamheid, het lokale karakter, sociaal engagement, de perceptie van de bezoeker en het meedenkend vermogen van de partner richting wat de toekomst brengt.

 

 

Ook Unilever Out of Home droeg hun steentje bij aan deze Channel Safari. Julie Stockman gaf als Head of Out of Home hun visie mee vanuit de ijscategorie op het pretparksegment. Met DAVE als hun mentor proberen ze partners te overtuigen met hen in zee te gaan. DAVE staat bij Unilever voor Desirability, Availability, Visibility en Execution.

 

 

Na de lunch nam Bjorn de groep op sleeptouw langsheen alle F&B verkooppunten van het park. Hun centrale restaurant zal binnenkort worden verbouwd. Leuk weetje: dat centrale restaurant telt nu zo’n duizend zitplaatsen en is daarmee het grootste restaurant in z’n soort in Europa! Daarnaast telt het park nog tal van andere restaurants, take-away corners, … Er is een opvallend groot aanbod aanwezig. Afsluiten deden we in het warme weer met een ijsje, aangeboden door de leverancier van het park ;-) !

 

Downloads


TAGS

0 Comments