Marion Flipse en Liam Guillou
Marion Flipse & Partners
Olivier Michils
CEO Kitchencabinet - lid advisory board HotelloTOP
Eind februari trokken Foodservice Alliance en haar leden op Channel Safari om de ins& outs van de Belgische hotelmarkt beter te leren kennen. Onder de sprekers waren eveneens Marion Flipse en Liam Guillou van Marion Flipse & Partners en Olivier Michils CEO van Kitchencabinet en lid van de advisory board van HotelloTOP. Dit drietal gidste ons op inspirerende wijze door trends op het gebied van gastengedrag, reizen, hospitality en food& beverages. We namen hen hierna nog even apart voor een korte recap en nabeschouwing.
Foodservice Alliance: Wat zijn de grootste trends in de hotellerie om naar uit te kijken?
Marion: “Het allergrootste fenomeen op dit moment is toch wel de experience economy; het feit dat je reist met een doel. Er moet een bepaalde beleving zijn. Zomaar in een hotelletje overnachten; dat gaat niet meer werken. Mensen verwachten een bepaalde bediening en ervaring; dat als ze binnenkomen, ze ontvangen worden en alles precies krijgen zoals ze het zelf in gedachten hadden. Dat geldt evengoed ook voor F&B.”
Olivier: “Mensen zijn ook meer met gezondheid bezig. Food on the plate is the mirror of the soul. Mensen zijn bezig met wellness en selfness en het zoeken naar een balans tussen werk en privé. Binnen voeding zien we dat functional food belangrijker wordt. Er wordt ook meer vegetarisch aan de basis gegeven met proteïne als optie, met het oog op minder verspilling.”
Liam: “Ook hoteldining gaat meer terugkomen. Vroeger was dit nog redelijk hoogdrempelig en durfden mensen niet naar een restaurant te gaan van een hotel omdat het in de eerste plaats een hotel was. Nu zien we echter dat dit terug naar hier aan het overwaaien is van andere landen zoals Frankrijk, waar dit wel heel normaal is. Ook in de Emiraten gaan mensen juist in een hotel eten omdat het concept daar goed is. Hotel dining, private dining,… zullen terugkomen.”
Olivier: “Mensen zijn slow travelers, het zijn nomads. Door covid gaan ze ook andere plaatsen zoeken. Een ontbijtruimte is geen ontbijtruimte meer maar wordt een multifunctionele pick-up point. Hetzelfde geldt voor de lobby lounge. Denk bijvoorbeeld aan Wundermart of een ander merk (red: modulaire retail-oplossing voor hotels). Een stukje retail wordt toegevoegd in de beleving en vervult de behoefte aan snel en gemakkelijk.”
Foodservice Alliance: Kunnen jullie een best practice delen, in België of buitenland?
Marion: ik denk aan de Jumeirah hotels die recent geopend zijn in Dubai; en vooral het Zabeel House. Dat hotel heeft het allemaal. Het is een groot hotel met veel dingen die gecompliceerd zijn maar ze hebben aan blurring gedaan, een coworking space ingericht, het less is more-principe toegepast, en een stukje community gecreëerd waarbij gasten de locals kunnen zien. Ze hebben er alles aan gedaan in dat hotel om dit te creëren en dat werkt perfect. Ook de kamers zijn een beleving. Je moet er naartoe gaan; het is waanzinnig!
Foodservice Alliance: Wat willen jullie als laatste boodschap nog meegeven aan producenten en leveranciers van food & beverages wanneer ze zich richten op de hotelmarkt?
Olivier: ”Stay close to yourself and have a true story - and be an innovator.”
Marion: “Ga weer rechtstreeks naar de mensen. Ontmoet de hoteliers; of het nou een groep is of niet, ga gewoon weer naar het hotel zelf.”
0 Comments