Krishan Maudgal: "Belgische biercultuur gestoeld op trots en traditie"

 

IN GESPREK MET KRISHAN MAUDGAL
DIRECTEUR FEDERATIE VAN BELGISCHE BROUWERS

 

Krishan Maudgal is sinds begin 2021 directeur van de Federatie van Belgische Brouwers. Tot dan ondersteunde hij individuele brouwerijen in strategische vraagstukken, leidt hij het project Belgian Beer World (renovatie en herbestemming van het Brusselse beursgebouw) en kan hij zich beroepen op twintig jaar ervaring in de biercategorie. Ook was hij de drijvende kracht achter de erkenning van de Belgische biercultuur door UNESCO als Cultureel Immaterieel Erfgoed. Niemand beter geplaatst om de kracht van Belgisch bier haarfijn te verwoorden.

 

 

FSA: Je bent in je ganse carrière trouw gebleven aan bier. Bier is voor België natuurlijk ook niet gewoon één van de vele alcoholische categorieën.

Krishan: ‘Nee, en om dat te begrijpen, moeten we terug in de tijd gaan. Vroeger konden we in onze contreien geen druiven kweken, maar groeide er graan. We maakten er bier van omdat de voedingswaarde van graan getransformeerd moest worden in iets dat langer bewaard kon worden. Daarnaast heeft België veel overheersingen gekend en dat heeft de context gecreëerd waarin Belgen fungeren: we laten ons niet zomaar in een bepaald hokje duwen. We zijn creatief, en durven soms ook de kantjes opzoeken. Dat is historisch bij de brouwers ook niet anders geweest. Afhankelijk van de regio en de grondstoffen die lokaal ter beschikking waren en diens regionale unieke kenmerken, maakte men dan een speciaal soort bier. België werd zo een lappendeken van verschillende stijlen, kleuren en geuren in bier. Puur omdat de brouwer zijn eigen interpretatie gaf van hoe hij aan de slag ging met de beschikbare grondstoffen. Duitsland is het compleet tegenovergestelde met haar Reinheitsgebot dat zegt dat je bier enkel met drie basiscomponenten mag maken. Dus hoewel Duitsland ook een groot bierland is met een sterke reputatie, is het totaal anders dan België. Onze kracht zit in diversiteit en verfijning. Dat zie je ook in onze glascultuur, de manier van presenteren, een hapje bij het bier, enzoverder. Er zit meer in dat glas dan een gefermenteerde graandrank. Het gaat om een beleving met een verhaal.’

 

 

FSA: De biercategorie is voor een buitenstaander behoorlijk diffuus.

Krishan: ‘Wij maken in de eerste plaats een onderscheid in dorstlessende bieren versus degustatiebieren of ook speciaalbieren genoemd. Recent is er een derde categorie bjigekomen van de laag- en non-alcoholische bieren. Voor elke gelegenheid is er een bier. Afhankelijk van je gezelschap en omstandigheden, ga je voor een bepaald type.’

 

 

FSA: Belgen drinken minder volumes bier, maar zijn er verschuivingen in de consumptie tussen de verschillende types bier?

Krishan: ‘De consumptie van Bier in België is de laatste twintig jaar structureel dalend. Dat heeft te maken met sociaal-maatschappelijk factoren. Twintig jaar terug was het niet ondenkbaar dat men tien pinten aan de toog dronk. Ook de problematiek van drinken en rijden is niet meer verantwoord en dat gedrag wordt niet langer aanvaard. Daarnaast is er het verhoogd bewustzijn rond gezondheid. Wij pleiten als sector voor verantwoorde consumptie en zijn de eersten om alcoholmisbruik tegen te gaan. Ik zeg vaak: ‘drink less, taste more’. Men gaat niet meer die tien pilsjes drinken, maar één of twee abdijbiertjes of een sterk blond bier. Het gaat op dat moment meer over genieten en een verwenmoment.  Zowel in horeca als thuisconsumptie zien we dat fenomeen. In out-of-home moet je natuurlijk ook nog naar huis, en daar drukt dat nog sterker op die tendens.’

 

 

FSA: We zien ook minder nog het café om iedere hoek. Is dat een oorzaak of gevolg van het feit dat er minder buitenshuis bier gedronken wordt?

Krishan: ‘Het kan een deel van de oorzaak zijn, maar het is zeker niet de enige reden. Ooit was er een overaanbod aan zaken waardoor rendabiliteitsvraagstukken zich hebben aangediend. Het is een stukje de professionalisering van de horecasector die daartoe heeft geleid, en anderzijds de verschuivende consumptiepatronen. Vroeger had je nog 30% thuisgebruik en 70% out-of-home terwijl die verhouding nu op bijna 60/40 zit. De verschuiving van horecaconsumptie naar thuisconsumptie is wel een heel duidelijke trend.‘

 

 

FSA: Wat zijn de belangrijkste trends binnen de degustatiebieren?

Krishan: ‘Elk jaar komen er nieuwe, kleine brouwerijen bij. Bier is populair en zit in de lift. Het lokale, tastbare, het ontdekken, het verhaal, en het ter plaatse kunnen gaan degusteren… zijn dingen die mensen begeesteren. Corona heeft het belang van het lokale alleen nog maar verder aangewakkerd. We moeten de categorie extra dynamiek geven door mensen te doen beseffen waarom Belgisch bier zo uniek is.  De universele definitie van alcohol is dat het een ‘tension-reliever’ is, maar juist voor bier gaat dat niet op. De betekenis van bier is in tegenstelling tot alcohol één-op-één gelinkt aan de omgeving waar het bier is ontstaan. Wij zitten in België in ‘pride and tradition’. In het Zuiden is het friendship and fun’, gelinkt aan de Mediterrane outdoor consumptie. De derde cluster is ‘power and respect’, dat zien we aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, in Amerika. Die cluster is sterk op het individu en extraversie gericht. Een brouwer in Amerika is bijna een rockster en wil deel uitmaken van een lifestyle community. Die doet heel extreme dingen en wil zichzelf confirmeren: het kan niet straf en wild genoeg zijn. In de Verenigde Staten heeft men een gigantische craft-scene. We moeten hen wel dankbaar zijn omdat zij een nieuwe impuls hebben gegeven aan de biercategorie. Maar craft is nog niet hetzelfde als craftmanship. Onze bieren zijn in tegenstelling tot die craft bieren qua smaakbeleving zeer gebalanceerd omdat we werken vanuit de traditionele context. Wij willen niet shockeren. Hier wordt niet puur productgeörienteerd gewerkt, maar vooral mensgeörienteerd: rond de beleving en het consumptiemoment. Het gaat niet alleen over de brouwer en het etiket, maar ook over hoe het gepresenteerd wordt in horeca. Dat wil niet zeggen dat de productkwaliteit niet van belang is, dat blijft een condicio sine qua non. Maar het echte werk begint pas daarna.’

 

 

FSA: Zie je in bier verschuivingen naar consumentendoelgroepen toe? Bijvoorbeeld naar een meer vrouwelijke doelgroep?

Krishan: ‘Ik heb het er moeilijk mee als men vrouwen als een aparte categorie definieert. Ik ken vrouwen die even graag een tripel drinken en mannen die dat juist niet graag drinken. Net zoals er voor elke gelegenheid wel een biertje is, is dat er ook voor ieder individu.’

 

 

FSA: De traditionele communicaties van fabrikanten zijn toch minder open voor vrouwen.

Krishan: ‘Ik heb het gevoel dat men daar nu verder van weg gaat. Het is a priori een probleem als je zou moeten denken dat vrouwen anders benaderd zouden moeten worden. Bier is er voor iedereen, en iedereen kan voor zichzelf ontdekken wat wel of niet bij hen past.’

 

 

FSA: Zijn er nog belangrijke ontwikkelingen waar men naar moet uitkijken?

Krishan: ‘Vanuit verschillende niveaus -gaande van de WHO, tot Europees en nationaal niveau- wordt er gekeken naar een alcoholplan met actiepunten tegen alcoholmisbruik. Daar zijn we absoluut voorstander van, maar we moeten wel kijken dat de slinger niet helemaal doorslaat en dat alcohol het nieuwe tabak wordt. Bij sommigen leeft de overtuiging dat alcohol gewoon slecht is, en dat je er daarom geen reclame rond mag maken. Wij dragen ons steentje bij in de problematieken, maar binnen een kader van verantwoorde consumptie hoeven we niet in een kramp schieten en alles op één hoop gooien. Bier als een licht alcoholische drank moeten we een plaats blijven geven. We zien al twintig jaar de bierconsumptie dalen. Wanneer zal het genoeg zijn, pas als er nul liter consumptie is? Die gedachtegang zie ik als een bedreiging. Deze discussie speelt op dit moment heel erg, en ik verwacht dat de beleidsmakers eind dit jaar met een plan naar buiten zullen komen. Dat kan een grote impact hebben op brouwers en horeca. Het gaat algemeen over maatregelen die een ontradend effect moeten hebben. Dit betekent het beperken van de beschikbaarheid, een verhoging van accijnzen (en dus indirect van de prijzen), een verbod op reclame, geen happy hours meer, enzoverder… waarbij bier van alle romantiek wordt ontdaan. Er zijn veel mogelijke maatregelen, en we kunnen nu nog niet zeggen of het ooit echt zo ver zal komen, maar het leeft wel. We moeten als Belg soms iets meer een voorbeeld nemen aan onze noorder- of zuiderburen op dat vlak. Wij blijven vaak te bescheiden terwijl dit echt iets unieks is en vele andere bierlanden ons net benijden.'

 

 

Meer weten over de trends en ontwikkelingen in de alcoholcategorie? Foodservice Alliance maakte een rapport op met opvallende bevindingen uit eigen onderzoek, aangevuld door diverse expert interviews. Klik HIER om het artikel te lezen en het volledig rapport te downloaden.

0 Comments

Leave a reply