Jan De Kimpe (DOLCE MAGAZINE)
Is er zoiets als topgastronomie en aan wat dient deze dan te voldoen om te kunnen blijven bestaan……. Ja, er is zoiets als topgastronomie en deze beantwoordt heden ten dage aan een aantal eenvoudige principes voor de huidige consument. De restaurateur zal hierop dienen in te spelen met
- Topingredienten
De hedendaagse consument verwacht topingrediënten, authentiek, natuurlijk.Graag heeft die er een verhaaltje bij, van waar komen deze ingrediënten, hoe behandeld. Een Walt Disney verhaaltje, maar dan in het echt. Graag wil men daar een lokale toets in terugvinden, wat deze ook moge zijn. Topgastronomie kan maar bestaan bij het gebruiken van topingrediënten…. heel eenvoudig maar een basisvereiste, gekoppeld aan een verhaaltje.
- Gebruiken van Toptechnologie in bewaring, bak en kookproces
Elk ingrediënt heeft een optimale bewaarmethode maar ook een optimaal bak en kookproces. Afhankelijk van wat men er wil mee doen. Dit is de know-how en savoir faire van de toprestaurateur. Hierin kan je uw klant blijven verbazen en inspireren door de topingrediënten op zo’n manier samen te brengen en te behandelen dat een unieke smaakervaring tot stand komt.Het gebruik van technologieën die enkel voor professionelen zijn weg gelegd verhogen de mogelijkheid om voor de consument een topgastronomische ervaring voor te leggen.Ook het gaan snuffelen in oude bewarings (bv rijpen)-bak en kookproces technieken van onze voorouders kan extra inspiratie geven.
- Zorgen voor een unieke beleving
Topgastronomisch gaan eten heeft niets met opname calorieën te maken. We willen iets beleven dat uniek is en alle zintuigen zal prikkelen.Aandacht voor het decor, gebruikte materialen, combinatie van kleuren en de hospitality naar de klant toe dient te zorgen voor een unieke ervaring.
Uiteindelijk heb je 3 vrijheidsgraden die iedere restaurateur op zijn manier kan invullen. Je kan hierin trendsetter zijn door nieuwe combinaties te maken …..en zo kom je dichter bij de unieke topgastronomie ervaring….Het samengaan van heel wat handwerk zorgt zo voor een uniek kunstwerk……
België heeft alles voor handen om voor een topgastronomische ervaring te zorgen. Wij hebben super , unieke ingrediënten die de hele wereld kent. Onze kennis m.b.t. de technologie en combinaties van ingredienten is wereldberoemd, denk maar aan foodpairing, behalve soms in België zelf. Van oorsprong is België een vooruitstrevend land m.b.t. decoratie en inrichtingen, kennis omtrent trends en smaken….in de tapijtwereld waar elk jaar nieuwe trends in styling ontstaan speelt België een vooruitstrevende rol .
Buitenlanders die hier zijn geweest weten dit perfect en appreciëren hiervoor onze keuken. Het ultieme doel is dit kenbaar te maken via brede communicatie… En dit is misschien de moeilijkste weg voor een ingewikkeld bestuursapparaat als België, vergeleken met sommige andere landen. Andere privé en voluntarische initiatieven timmeren wel hard aan deze weg en zorgen ervoor dat de Belgische topgastronomie wordt uitgedragen en zich verder kan versterken en ontwikkelen.
Jan De Kimpe is samen met Ilse Duponceel de drijvende kracht achter het prachtige DOLCE Magazine. Meer weten? www.dolceworld.com
0 Comments